Guatemala

8 april 2018 - Flores, Guatemala

Hola familia, amigos y amigas,

Maandag 2 april, heel vroeg uit de veren en om 5.30 uur lopen we door het centrum van San Cristobal de las Casas naar de plaats waar onze bus zal vertrekken naar de grens van Guatemala. Mexico uit gaat niet helemaal soepel, men heeft opeens bedacht dan men van iedereen een kopie van het paspoort wil hebben en gaat ook niet akkoord met een kopie waarop 2 paspoorten tegelijk staan. Allemaal dus naar de winkel aan de overkant om van elk paspoort een aparte kopie te maken. Na dit oponthoud krijgt iedereen dan toch een stempel in het paspoort en kunnen we door een stukje niemandsland naar de douane van Guatemala. Hier nemen we ook afscheid van onze chauffeur Fidel, staan er kruiers klaar om onze bagage van de ene bus naar de andere te brengen en zetten we de klok een uur terug want Guatemala heeft een andere tijd dan Mexico. Onze nieuwe chauffeur heet Orelio en met een bus die een stuk kleiner is, maar nog voldoende ruimte voor ons gezelschap rijden we naar het eerste adres Panajachel. Leuk stadje, mooi hotel met een prachtige tuin en een zwembad voor de liefhebbers.

Dinsdag mogen we maar liefst uitslapen, we vertrekken pas om 8.45 uur naar de aanlegsteiger waar de boot komt om ons over het meer van Atitlan te varen en een van de 12 eilanden te bezoeken die allemaal de naam van een apostel hebben. Wij bezoeken Santiago (kan iemand ons vertellen welke apostel dat was?) We bezoeken de overdekte markt waar de vrouwen in de typische klederdracht van hier van alles en nog wat verkopen. We mogen ook, uiteraard tegen betaling, de Maximon bezoeken. Een houten personage die vereerd wordt met drank, sigaretten en stropdassen. De Maximon is in handen van de inheemse broederschap die er voor zorgt dat de pop elk jaar in een van de twaalf huizen van de leden geplaatst wordt. Met Pasen is er weer een huis gekozen en 10 mei wordt hij daar weer voor een jaar geplaatst. De kerk op de zocalo staat vol met heiligenbeelden die door de lokale vrouwen allemaal  aangekleed zijn met stoffen kleding en een stropdas. Evenals op de andere plaatsen en kerken die we tot nu toe bezocht hebben is het “syncretisme” een mengeling van het katholieke en inheemse geloof hier duidelijk aanwezig. Voor de kerk krijgen we nog een demonstratie van hoe het aparte hoofddeksel op het hoofd tot stand komt. Fantastisch om te zien hoe snel dat gaat.

Woensdag reizen we naar Antigua, maar bezoeken eerst de markt van Solola. Weer prachtige klederdrachten bij de vrouwen en ook de mannen hebben hier een speciale dracht. Prachtig gekleurde broeken met daarover een soort rok, een met adelaar geborduurde blouse en uiteraard een witte hoed. Leuk ook dat de mensen hier willen praten, zeker als ze merken dat wij een woordje Spaans spreken. In de loop van de middag komen we aan in Antigua en hebben 2 nachten een hotel in het centrum van deze mooie stad.

Donderdagochtend maken we onder begeleiding van onze eigen en een lokale gids een stadwandeling en bezichtigen alle bezienswaardigheden van Antigua dat in 1543 gesticht is als Santiago de los Caballeros en tot 1776 de hoofdstad van heel Centraal Amerika was. We leren veel van de geschiedenis van deze stad die onder het bewind van de Spaanse veroveraar Don Pedro de Alvarado en door de diverse aardbevingen toch ook veel te lijden heeft gehad. Maar een prachtige stad die een bezoek meer dan de waard is, zeker als je een gids hebt die ongelooflijk veel weet te vertellen.

Vrijdag wordt een lange reisdag, we vertrekken al om 7.00 uur want we moeten op weg naar Rio Dulce langs Guatemala stad en een stuk waar wegwerkzaamheden zijn. Het valt alleszins mee en met regelmatige stops zijn we om 15.30 uur bij Rio Dulce, mooie huisjes midden in de jungle. Jammer dat we hier maar 1 nacht blijven. De volgende ochtend gaan we met de boot de Rio Dulce en het grootste meer van Guatemala, Lago Izabal op. We varen een mooi stukje door de mangroven langs een natuurlijke  warmwaterbron en genieten van de reigers, aalscholvers, pelikanen en fregatvogels. We gaan even van boord in Livingstone waar de Garifunas wonen, een mengeling van Guatemalteeks, Spaans en Afrikaans bloed. Men spreekt hier ook een eigen taal en muziek. In de hoofdstraat worden we aangesporken door een bewoner die goed Nederlands spreekt en 3 maanden in Nederlands gewoond heeft. Na de orkaan Mitch was er van Livingstone niet veel over en hebben studenten van de Universiteit van Utrecht geholpen om weer wat op te bouwen. Hij vraagt ons met hem mee te lopen om ons het echte Livingstone te laten zien. Armoe troef hoor! We hebben helaas weinig tijd om langer te blijven want de boot gaat weer vertrekken en we krijgen nog een optreden van een lokaal bandje met danseres. Voor de lunch leggen we onderweg nog aan bij een restaurant langs de rivier en eten daar een heerlijke vissoep gekookt met cocos. De bus met onze bagage staat al weer klaar en we vetrekken voor 2 nachten naar Flores om een bezoek te brengen aan de mayastad Tikal die voor een flink deel uitgevraven is, maar waarvan ook nog veel overwoekerd is door de jungle.

Vandaag hebben we een bezoek gebracht aan Tikal, de 5 grote steile tempels bezocht en de Gran Plaza. Vier uur hebben we door de jungle gelopen, genoten van de natuur en de opgravingen. Vanmiddag nog even Flores ingelopen een leuk stadje dat op een eiland ligt en daarna even uitrusten in de schaduw want zo’n dag is door de hitte (40 graden) wel vermoeiend.

Morgen gaan we weer naar Mexico, benieuwd Hoe snel we daar de grens over zijn want het schijnt allemaal nogal streng te zijn. We gaan het zien en beginnen aan het laatste stukje van onze reis.

Saludos en tot het volgende verslag.

Johan en Henny

1. Marja van de Laar:
    9 april 2018
    Geweldig....... al die verschillende indrukken, mensen die je ontmoet!!
    Disfrutar de sus vacaciones!!!
  2. Ria Otten:
    9 april 2018
    Prachtig verhaal weer van jullie, geniet nog., groetjes.
  3. Ria Maas:
    9 april 2018
    Wat een mooie ontmoetingen hebben jullie weer gehad met verschillende mensen. Het antwoord op de vraag wie Santiago is: het is de broer van Johannes de evangelist.
    Veel plezier nog en we hopen dat jullie goed de grens van Mexico overkomen. Groetjes Frans en Ria
  4. Chantal:
    9 april 2018
    Hele mooie ervaringen weer!
  5. Corry:
    9 april 2018
    Ha samen...super mooi verhaal...ook voor Johan nog een mooie broek gekocht.??.leuk zeg .....en Ria...goed opgelet op school 😂😂😂 dan nog wat in het Nederlands te horen van deze man...Ja dan is het jammer dat je dan niet langer ff kunt buurten .maar het is weer genieten ...Ja bij de grens kan het inderdaad wat lang duren....maar blijf genieten. En blijf op elkaar passen. Groetjes van ons x
  6. Gerard van Hooren:
    9 april 2018
    Het is wel hard werken in je vacantie,
    Maar de moeite waard.
    En je kennis van al die apostelen
    Weer wat van opgestoken.
    Een reis met geschiedenis👍
  7. Wim:
    9 april 2018
    Nog even als aanvulling op Ria, Santiago heet in het Nederlands Jakobus (de Meerdere).

Veel plezier nog!
  8. Tonny en Pieter:
    9 april 2018
    Weer genoten van jullie reisverslag en foto,s. Kijk uit naar het vervolg.
    Groetjes van ons
  9. Wesley en Amy:
    13 april 2018
    Mooi verhaal weer.
    In sommige landen blijft het op het gebied van paspoorten toch een
    apart verhaal heb dit wel eens op tv gezien.
    veel plezier en kijk weer uit naar het volgende verslag.