Hua Hin en wijziging plan

21 januari 2018 - Ko Samet, Thailand

Hallo allemaal,

We hebben ons van 12 tot 16 januari prima vermaakt in Hua Hin, de badplaats waar de koninklijke familie van Thailand een buitenhuis heeft. Dat is in de hele plaats ook duidelijk te zien, een prachtig station met koninklijke wachtkamer, de oudste en koninklijke golfbaan en overal op straat en in de hotels foto’s van de nieuwe koning (wiens naam we maar niet goed uitgesproken krijgen 😉) maar ook van de overleden koning Bhumibol en koningin Sirikit. Het hotel waar we 4 nachten gelogeerd hebben lag vlakbij het strand, wat verder van het centrum, maar voor ons nog steeds op loopafstand en ook goed bereikbaar met tuk-tuk of de Baht-bus. Vooral die laatste is een geweldig systeem. Pick-up-auto’s met open laadbak, dakje erboven en bankjes aan de weerskanten. Je stapt in en geeft een seintje als je er weer uit wil, altijd dezelfde prijs 15 baht p.p. (0,50). Veel Scandinavische overwinteraars hier, die komen om de kou te ontvluchten en te golfen en veel kitesurfers vanwege de gunstige wind.

Ons plan was om van hieruit met de trein verder te gaan naar Chumphon en dan naar de eilanden Kao Toa, Ko Samui en zo via Surat Tani verder naar Kao Sok en Krabi. De weersvoorspellingen aan die kant van Thailand zijn echter, zeker voor de komende 14 dagen, dusdanig slecht dat we een plan B moeten gaan bedenken.

Het schijnt aan de andere kant van de golf van Thailand, bij Pattaya, Jomtien en de eilanden Ko Samet en Ko Chang wel goed te zijn en daar blijft het voorlopig ook goed. Volgens onze Lonely Planet zouden we dan weer terug moeten naar Bangkok en van daaruit met bus of minivan naar het oosten. We raken echter aan de praat met een Deens echtpaar dat al 17 jaar in Hua Hin overwintert en zij weten ons te vertellen dat sinds mei 2017, dagelijks een catamaran vaart tussen Pattaya en Hua Hin. Moeite waard om uit te zoeken en inderdaad, elke dag om 13.00 uur vertrekt de Royal Line vanuit Kaoh Takiab naar Bali Hay Pattaya. In 2 uur tijd sta je aan de andere kant van de golf van Thailand, scheelt ons een hele dag reizen, dus we besluiten dinsdag te vertrekken.

Maandag nog een bezoekje aan de koninklijke golfbaan, niet om te golfen, maar om door het prachtige park te lopen waar hele mooie vogels rondvliegen. Bij de ingang wijst een bewaker welke kant we mogen lopen, maar als we een half uurtje aan het wandelen zijn komt er een ander die zegt dat we daar niet mogen komen vanwege de rondvliegende golfballen. Ook iets voor te zeggen en gehoorzaam als wij zijn lopen we keurig terug, maar hebben wel prachtige vogels kunnen fotograferen 😂. Diezelfde avond nemen we afscheid van de eigenaresse van het hotel, die ons hartelijk omhelst omdat ze ons morgen bij het uitchecken niet zal zien.

Dinsdag 12.00 uur melden we ons bij de haven voor een ticket naar de overkant, paspoortgegevens worden gecontroleerd, bagage gecheckt zoals op een luchthaven en we hebben gereserveerde stoelen. Als we eenmaal varen een drankje, een snoepje en de tocht verloopt voorspoedig. 15.30 uur zetten we voet aan wal in Pattaya en laten ons met de taxi naar Jomtien brengen.

We hebben voor 2 nachten een hotel in Jomtien geboekt om van daaruit verder te reizen. Onze eerste keer Thailand in 2003 hebben we in Jomtien afgesloten, maar we kennen het niet meer terug. Heel veel Russen en weinig Thai. Het hotel dat we geboekt hebben staat in een of ander achterafstraatje en ziet er aan de buitenkant niet uit, heeft 12 kamers maar eenmaal binnen worden we door de zeer vriendelijke eigenaar via een prachtige hal met de lift naar de 3e etage gebracht en de kamer overtreft al onze verwachtingen. Twee kingsize bedden, grote koelkast, kitchenette, grote badkamer, balkon en alles modern en superschoon.

Woensdag wandelen we 5 km langs de boulevard van Jomtien, prachtig aangelegd langs de zee en aan de overkant van de straat overal eettentjes, souvenirwinkeltjes, wisselkantoortjes en reisbureautjes.We boeken bij een van hen het vervoer per minivan van Jomtien naar de haven van Ban Phe en de overtocht naar Ko Samet want  Jomtien is toch wat te toeristisch naar onze zin.

Donderdagochtend worden we al vroeg opgehaald  bij ons hotel en met nog een aantal anderen naar Ban Peh gebracht voor de overtocht naar Ko Samet. Alles prima geregeld, de ferry ligt al op ons te wachten en om 11.00 uur komen we aan bij een van stranden op Koh Samet. Van het strand  komt er een soort dock overvaren waar we met z’n allen inclusief onze bagage op moeten stappen en zo naar de kant gebracht worden. Ko Samet is een Nationaal Park en er moet eerst 200 baht entree p.p. betaald worden voor je het eiland op mag. Het bewijs van betaling moet je het hele verblijf bij je dragen om te kunnen laten zien wanneer je bijvoorbeeld een van de stranden bezoekt.  We gaan op zoek naar een taxi die ons naar het geboekte resort kan brengen, via het mulle zand van het strand en allerlei kruip-door-sluip-door weggetjes komen we op een plek waar pickups staan die het vervoer over het eiland verzorgen. Kwartiertje rijden en we staan bij het resort dat er geweldig uitziet. Mooie kamer ook met uitzicht op een van de twee zwembaden en midden in het groen. Het hotel ligt wat verder weg van het centrum met in de omgeving wat simpele restaurantjes en met de pick ups wordt je gebracht waar je maar wil. Prachtige stranden hier en met een klein stukje verder lopen ben je weg uit de drukte van de toeristen die een dagtochtje maken naar Koh Samet. We hebben gezwommen en gesnorkeld bij Ao Hin Khok, Ao Pai, Ao Tub Tim en Ao Nuan, geweldige namen en mooie witte zandstrandjes aan de oostkust. Maar het mooiste strandje hebben we vandaag bezocht, op advies van een taxichauffeur naar Ao Prao aan de west. Dit is ook het enige strandje aan deze kant met een kleine promenade en een paar resorts. Zodra je in het azuurblauwe water stapt zwemmen de vissen om je heen, geweldig snorkelen hier, lekker lunchen met je voeten in het zand en we zijn de hele dag gebleven. Onze laatste dag op Koh Samet.

Morgen, maandag vertrekken we hier weer om 10.00 uur met de boot naar Ban Phe en van daaruit in 3 uur naar de haven voor de volgende boot naar Koh Chang. We zijn dan bijna bij de grens met Cambodja. Hadden we vooraf niet bedacht, maar we vermaken ons prima want ook hier is het mooi.

Groeten van ons en tot het volgende berichtje.

Johan en Henny

1. Corry:
    21 januari 2018
    Hoi Johan en Henny prachtig weer wat een gezellig verhaal ...Ja als je mensen ontmoet..fan hoor je nog eens wat...maar een goede keuze achteraf. Als het zo slecht weer is dan is dit toch een super keuze om de reis om te zetten .Leuk zeg lekker met de boot ...en goed geluisterd. Om in het golf park terug te lopen..je wilt toch geen ballen .op je hoofd haha...maar voor jullie een geluk prachtige vogels
    gespot ..nou geniet lekker hier lekker fris niks aan groetjes en geniet..en goed op elkaar passen hé xx
  2. Ria Otten:
    21 januari 2018
    Ik sluit mij aan bij het bovenste, weer een mooi verhaal, geniet nog verder daar , groetjes van ons.
  3. Gerard van Hooren:
    21 januari 2018
    Het verloopt weer voorspoedig en jullie pakken de veranderingen heel goed op.
    Dat lukt jullie als ervaren globetrotters.

Maar deze reis zal wel goed voorbereid zijn.
    Voor ons als lezers een andere wereld.
    Tot de volgende mail.
    Houdoe wor.💕
  4. Tonny en Pieter:
    21 januari 2018
    Weer een mooi verslag en prachtige foto,s .Genoten.
    Groetjes van ons.
  5. Jan en Bea Brands:
    22 januari 2018
    Een geweldig begin van jullie vakantie, mooie foto`s. Dit is genieten!
  6. Ria Maas:
    22 januari 2018
    Weer een prachtig verhaal. Je kunt lezen dat jullie erg ervaren zijn. je regelt gewoon meteen iets anders als het weer tegen zit. Maar jullie maken ook snel contact en daardoor krijg je vaak tips.goed gedaan. Veel plezier en tot het volgende verhaal maar weer.
  7. Chantal:
    22 januari 2018
    Heerlijk om weer te lezen hoe het jullie vergaat!!
  8. Ineke van den Hout:
    22 januari 2018
    Wat een prachtig verhaal, en een belevenis waar ik alleen maar van kan dromen je zult het maar meemaken dat je de zee in gaat en de vissen om je heen zwemmen.. ik heb weer genoten van alles van jullie mee hebben gemaakt op naar het volgende. ..Liefs.