Terug in Mexico en weer naar huis

14 april 2018 - Playa del Carmen, Mexico

Hola juntos,

Afgelopen maandag zijn we vanuit Guatemala weer teruggekeerd in Mexico. Vroeg uit de veren want het is nog 4 uur rijden eer we aan de grens zijn. We nemen afscheid van Orelio onze Guatamalteekse chauffeur en lopen met onze bagage naar de grens. De formaliteiten om Guatemala uit te gaan zijn snel geregeld, maar dan Mexico in. Eerst allemaal een formulier invullen en met dat formulier naar een loket om 533 pesos per persoon te betalen. Daarvoor krijg je dan een formulier waarmee we straks het land weer uit mogen. Een van onze medereizigers heeft haar formulier niet helemaal goed ingevuld en vervolgens worden al onze paspoorten inclusief de formulieren opgehaald en meegenomen naar een andere ambtenaar. In de tijd dat we geduldig staan te wachten  wordt er in de buurt van ons een bijennest weggespoten door de brandweer. We worden gesommeerd onder een afdak te gaan staan want de bijen vliegen alle kanten op. Ondertussen zijn al onze gegevens akkoord bevonden en worden we een voor een  geroepen voor de stempel. Hilarisch hoe de achternamen verhaspeld worden, Wels is nog te doen maar Van Schijndel geeft meer problemen en wordt afgedaan met Henrica 😉 En dan zijn we er nog niet, nu nog langs de bagagecontrole, alles gaat door een scan en dan nog een voor een een knop indrukken: bij groen mag je door, bij rood moet je alles uit je tas of koffer halen. Van onze groep was er een die alles uit moest pakken en uiteindelijk na 1,5 uur zijn we dan toch de grens over en staat daar weer een grote touringcar met nieuwe chauffeur, Gilberto, voor onze groep van 10 klaar. Volgens Luc is het allemaal supersnel gegaan, over het algemeen ben je hier een uur of vier kwijt. Onze horloges gaan weer een uur vooruit voor de Mexicaanse tijd, en aan het einde van de middag zijn we bij ons hotel in Palenque, waar we helaas maar 1 nacht blijven. Schitterende tuin, zwembad en heel veel leguanen.

De volgende ochtend weer op tijd vertrekken voor een lange reisdag. Onderweg bezoeken we de ruinas van Palenque, van oorsprong een Mayastad van 16 vierkante km. Een klein, maar zeer indrukwekkend deel is blootgelegd o.a. het graf van machthebber Kapal en dat van de rode koningin. De schatten die er gevonden zijn hebben we eerder in het museum in Mexico City al gezien. Ondanks de boeiende informatie die Luc ons geeft zijn we toch allemaal snel afgeleid als we 2 ara’s in de bomen zien. Eerst foto’s maken van deze prachtige vogels en dan verder met het verhaal dat ook zeer de moeite waard is. Na een bezoek van ruim 2 uur klokslag 11 uur terug in de bus en op weg naar de piratenstad Campeche waar we laat in de middag arriveren. Mooi hotel weer in het historische centrum, waar we van buiten de stadsmuren heen lopen. Bagage wordt weer door de jongens van het hotel opgehaald en voor de kamerdeur afgeleverd. We hoeven niet veel met onze rugzakken te lopen deze reis 😉 Ook in dit hotel slapen we weer 1 nacht, voldoende om ‘s avonds buiten de stadsmuren naar de sportieve bezigheden van de inwoners te gaan kijken en lekker te eten in een van de kleine straatjes.

Woensdagmorgen eerst ontbijt aan gezellige tafeltjes op straat en voor we weer in de bus stappen nog een rondleiding door het stadje dat helemaal onder Unesco Werelderfgoed valt. Prachtig gekleurde huisjes, de stadspoorten, de kanonnen en de mooie koloniale huizen met dito patio’s. Vervolgens op weg naar Uxmal, wederom een mooie site met meteen al de hele hoge piramide del Advino. Wanneer je er recht voor staat en in je handen klapt hoor je door de echo de roep van de quetzal. Het palacio, het speelveld, het nonnenklooster, allemaal even indrukwekkend en gelegen in een schitterende natuur, het “puuc” genoemd. Het puuc is een gebergte ontstaan door een meteoriet die 6 miljoen jaar geleden in dit deel van Mexico in geslagen is. Het is hier dor en droog, maar we zien wel heel veel leguanen en vogels, waaronder de mot mot.  Op weg naar Merida dan, maar niet voor we een speciale lunch gehad hebben, kip of varkensvlees met kruiden en in bananenblad op de Maya-manier gestoofd in speciale schalen onder de grond, uiteraard  opgediend met tortillas en bonen, erg lekker. Als klap op de vuurpijl heeft de restauranteigenaar nog een Mexicaanse verrassing voor ons. Hij vult 10 glaasjes met tequila, beetje koffielikeur, scheutje bronwater erbij en dan krijgt ieder op zijn beurt een Mexicaanse sombrero op slaat hij uno, dos, tres met het glaasje op tafel en dan in een teug achteroverslaan. Hoed gaat naar de volgende en hij schudt met 2 handen je hoofd op en neer. Dikke pret natuurlijk en nog wel het meest bij eigenaar van het restaurant.

Eind van de middag zijn we in Merida, hotel is gevestigd in een koloniale villa aan de rand van het historisch centrum. We blijven hier 2 nachten en hebben voldoende vrije tijd om de stad te verkennen. De eerste avond is er meteen al een lichtshow op de Plaza Mayor waarbij het verhaal van de oprichting van Merida en verovering op de Maya’s door de Spanjaard Francisco Montego uitgebeeld wordt. Wij aanschouwen dit alles vanaf het terras met een hapje en een drankje.

Donderdag is er, voor de liefhebbers, een excursie naar Hacienda Sotuta de Peon. Waar de hennequen-agave tot sisal verwerkt wordt, indertijd het groene goud genoemd. We mogen een kijkje nemen in de grote woning van de eigenaar die nog helemaal in de stijl van halverwege de 19e eeuw is. We zien de plantages, de machines waarmee de afgesneden bladeren tot vezels getrokken worden, de rekken waar de vezels gedroogd worden en de machines die de koorden maken. Tot slot staat er een muildier klaar dat ons op een platte kar door de plantages rijdt, onderweg stopt bij een Maya-huisje waar we ontvangen worden door een vrolijk klein mannetje van 83 jaar die ons vertelt dat hij op zijn 15e begonnen is met het zware werk, toont ons hoe je de nieuwe aanplant in de grond zet en hij vindt het geweldig om mensen van over de hele wereld te mogen ontmoeten en denkt dat hij over de hele wereld ook op de foto staat. Na deze korte kennismaking, uiteraard de beste wensen en dat Dios ons mag beschermen, gaan we verder op de platte kar naar een cenote, een ondergrondse bron met kraakhelder water, die vermoedelijk ontstaan zijn door stofdeeltjes van de meteoriet. De Maya’s gebruikten de cenotes voor hun drinkwater, wij mogen er nu in zwemmen.

‘s Avonds krijgen we nog en rondleiding door het prachtige Merida en sluiten met z’n allen af op het terras van een restaurant in Parque Santa Lucia waar we gezamenlijk eten en genieten van de Serenata Yucateca, muziek en dans uit Yucatan.

Vrijdag vertrekken we naar Playa del Carmen waar we de reis af zullen sluiten, maar eerst nog een bezoek aan Chichen Itza, de meest bekende en meest gerestaureerde Mayastad die vermoedelijk tussen 435 en 455 gesticht is door Kukukan. Grote site die het predikaat wereldwonder heeft bij Unesco. Het is er echter zo druk en er staan zoveel souvenirkraampjes binnen en buiten de site dat het allemaal wat pretparkachtig aandoet. Hebben we deze reis nog niet eerder meegemaakt. De site is blijkbaar lange tijd in privebezit geweest en inmiddels voor veel geld weer teruggekocht door de Mexicaanse regering. Unesco heeft zelfs gedreigd het predikaat wereldwonder af te pakken als er geen maatregelen genomen worden tegen de souvenirverkopers. Al met al een prachtige site met hele mooie opgravingen, maar we moesten wel even wennen :-)

We lunchen nog even in het mooie koloniale stadje Vallodolid en daar nemen we ook afscheid van Luc, die deze reis met zijn kennis over de Mayacultuur, de geschiedenis over de Azteken, Mixteken en wat al meer, de cultuur van Mexico en Guatemala, de politiek van beide landen en zijn gewoon gezellige verhalen, voor ons onvergetelijk heeft gemaakt. Johan spreekt namens de hele groep een dankwoordje en eenmaal in Playa del Carmen nemen we echt afscheid. Luc gaat teurg naar zijn huis in Palenque en wij blijven 3 nachten in hotel Hacienda Paradise, mooi hotel vlakbij het centrum en Avenida 5, waar het allemaal gebeurt, 5 km lang souvenirwinkeltjes, restaurants, de bekende grote foodketens en hartstikke Amerikaans. Heel ander volk loopt hier ook rond, kortom een cultuurshock voor onze groep. Leuk om even mee te maken en ‘s avonds te genieten van de reuring, maar 3 nachten is echt voldoende en ondanks dat we hier allemaal onze eigen gang kunnen gaan lag vanmiddag toch iedereen rustig bij het zwembad van het hotel 😂

Maandag om 7.00 uur worden we opgehaald bij het hotel en naar de luchthaven van Cancun gebracht, vliegen eerst naar Washington en vervolgens door naar Schiphol waar we dinsdagmorgen om 7.30 uur landen. We kijken terug op een hele mooie reis, we hebben van elke minuut genoten, mede dankzij de hele gezellige groep medereizigers, een goede gids, prima hotels en alles tot in de puntjes geregeld.

Groeten allemaal en snel tot ziens.

Johan en Henny

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ria Otten:
    15 april 2018
    Dat is weer een mooi verhaal, jullie hebben weer heel wat gezien en beleefd, een goede terugreis gewenst en de groetjes uit Vlijmen.👋👋👋
  2. Gerard van Hooren:
    15 april 2018
    Het is weer terug in de tijd door jou goed overgebracht.
    Een stuk geschiedenis.
    Het is nu Zondagmorgen hier en jullie kunnen aan de terugreis gaan denken.
    Genoten van de verhalen en welkom in de mooiste stad van Brabant.(ik citeer appte iemand op Facebook )
  3. Ria Maas:
    15 april 2018
    Wat een mooie reis weer. Dankjewel voor je mooie verhalen. Een goede terugreis en tot ziens in Nederland. Groetjes Frans en Ria
  4. Hans Pennings:
    15 april 2018
    Hebben weer genoten van jullie foto's en verhalen. Goede reis. P.s. de temperatuur wordt komende week ook goed!!!
  5. Tonny en Pieter:
    15 april 2018
    Wat waren het weer mooie verhalen en veel mooie steden en beesten gezien, Goede thuisreis en tot ziens.
  6. Cora Versluis:
    15 april 2018
    Heerlijk om weer met jullie mee te genieten!!
  7. Jan en Bea Brands:
    17 april 2018
    Dank voor jullie mooie verhalen over de mooie reis, en nu is het lente thuis dusx nu in Nederland ook lekker genieten! groetjes Jan en Bea
  8. Ineke van den Hout:
    23 april 2018
    Mijn pc heeft er even uit gelegen vandaar mijn late reactie..... Wat een droomreis toch weer tjee prachtig verwoord heb zitten genieten van alles wat jullie gezien en mee gemaakt hebben ....Liefs.