La Guacima en La Fortuna

23 april 2019 - La Fortuna, Costa Rica

Hola familia y amigos,

Vorige week dinsdag 16 april voor de 10e keer vertrokken naar Costa Rica, een jubileum dus en als we het een beetje berekenen hebben we er op het einde van deze reis 20 maanden gewoond. Voelt ook allemaal weer heel goed en vertrouwd.

Na een vliegreis van 13 uur van Amsterdam via Houston naar San Jose zijn we de 16e om 20.30 uur geland op de luchthaven van Juan Santamaria en daar stond Bertus ons al op te wachten. In 15 minuten naar La Guacima en verder kletsen waar we 2 jaar geleden gebleven zijn. “Ons” appartement in de rancho was al weer helemaal klaar voor gebruik en na een nachtje rust en een heerlijk ontbijtje (gallo pinto) van Liz was het de volgende dag tijd om de vorderingen van het in aanbouw zijnde hotel te bekijken. Ziet er allemaal prima uit, vier prachtige luxe appartementen, een restaurant en een zwembad in de tuin die al heel mooi was en zoveel mogelijk in tact gebleven is. De laatste puntjes moeten nog op de i gezet worden en in juli zal de opening plaatsvinden.

Het was afgelopen week Semana Santa (goede week) en dat betekent in Costa Rica dat iedereen vrij is en met de familie op pad gaat, veelal naar het strand of de bergen in. Vanwege de drukte in de hotels blijven wij tot zaterdag bij Liz en Bertus, beetje acclimatiseren en constateren dat ook in La Guacima het e.e.a. veranderd. Er is wat meer geasfalteerd, meer winkels, prachtige huizen worden er gebouwd en er is tegenwoordig zelfs een tankstation 😉 Rancho Espanol, waar wij ooit onze cursus Spaans gevolgd hebben, is helemaal gemoderniseerd en heeft tegenwoordig ook 20 hotelkamers. En toch, ondanks de grote veranderingen, blijft het een heerlijke relaxte plek om te vertoeven en een paar dagen te genieten van de gastvrijheid van Liz en Bertus. Pura Vida!

Viernes Santo, oftewel goede vrijdag, gaan we volgens goed gebruik Goudse kaas maken. Er is donderdagavond door zwager Nelson 60 liter melk meegebracht van de finca en vrijdagochtend om 8 uur gaan we beginnen. Onder grote belangstelling van de tuinman Raphael, huishoudster Carolina, hun kindjes Carina, Ian en een neefje wordt er hard gewerkt. Rare mensen die Hollanders en dat er zoveel melk nodig is voor 6 kilo kaas snapt men al helemaal niet. Om 12 uur zitten de kazen gepersd en wel in de vorm en wil Raphael een volgende keer wel een lesje kaas maken van Johan 😂

‘s Middags komt de familie van Liz om Viernes Santo te vieren, dus de kaasboel aan de kant en tafels en stoelen in de rancho. Heerlijk eten en drinken met z’n allen, tegen de avond muziek en wordt er gezongen en gedanst. Ook in Costa Rica is men niet meer zo erg katholiek als ooit geweest en geniet men vooral van de vrije dagen.

Vanaf zaterdag gaan we pas echt op reis. Bertus brengt ons om 7.15 uur naar busstation 7-10 in San Jose waar om 8.40 de directo naar La Fortuna vertrekt. We hebben daar voor 4 nachten hotel Monte Real gereserveerd waar we al eerder geweest zijn. Vlakbij het busstation, aan de rand van het centrum langs de rivier en met een geweldige kikkertuin. Ook hier weer een hartelijk welkom en een upgrade van de kamer. Zaterdagmiddag en zondag weer even sfeer proeven en genieten van de prachtige planten/bomen, kikkers, reptielen en vogels.

Maandag hebben we een tourtje geboekt naar Mistico Arenal hanging bridges. Om 8.00 uur met een shuttlebusje in een half uur naar de plaats van bestemming. Prachtig stukje natuur waar voor ons heel veel te zien is. Normaal gesproken is het de bedoeling dat men in 2,5 uur via de hangbruggen alles bekijkt en er wordt ons medegedeeld dat de shuttle terug naar La Fortuna om 11.15 uur weer klaar staat. Veel te kort vinden wij en na wat heen en weer gepraat kunnen we voor $ 18 vervoer regelen om 14.15 uur en die tijd hebben we echt wel nodig. Het is hier prachtig, via goede paden en 22 bruggen lopen we omhoog en omlaag door 259 ha tropisch regenwoud, zien prachtige bomen, bloemen en planten, heel veel dieren met als klapstuk de Rufus Mot Mot een schitterende vogel en een zeer bijzondere hagedis de reuzenanolis (oftewel voor de kenners) Dactyloa Insignis 😉  Veel te veel om op te noemen, maar we hebben gevonden waar we speciaal naar op zoek waren en ongelooflijk veel foto’s en film gemaakt. Geweldige tocht en na de lunch met uitzicht op Volcano Arenal staat er om 14.15 uur een luxe auto met chauffeur voor ons klaar die ons terug naar La Fortuna brengt.

Dinsdag gaan we op excursie naar Cano Negro. De gids van Canoa Aventura die de gasten met een shuttle ophaalt heeft 8 namen op zijn lijstje staan, maar niet die van ons. Bellen met Red Lava waar we geboekt hebben en voucher ontvangen en zij zullen terugbellen. Duurt te lang, gaan we niet op wachten, stap maar in plaats genoeg,  komt wel goed 😉 Het is een dik uur rijden naar Refugio Nacional de Vida Silvestre Cano Negro. Voorgaande jaren stapten we voor de tocht over de Rio Frio op in Los Chiles, maar deze keer gaan we een hobbelige weg door de wetlands en komen aan bij restaurant Cayman waar koffie met iets lekkers voor ons klaar staat en de boot ligt om aan de tocht van 2,5 uur te beginnen. Internationaal gezelschap dat bestaat uit 10 personen. Twee Russen gaan met de kano en de overige 8, een Engelse, een Noor, een gezin uit New York en wij gaan samen met bootsman en gids de Rio Frio op. Een overdekte boot met capaciteit voor zo’n 30 personen, dus gelegenheid genoeg om te wisselen van plaats en aan alle kanten te fotograferen en te filmen. Ook na al die jaren kijken we nog steeds onze ogen uit en we hebben een fantastische gids. We zien de 3 apensoorten die Costa Rica rijk is, veel kaaimannen, basilisken, leguanen, kleine vleermuisjes, heel veel vogels in allerlei soorten en maten en ongeveer halverwege de tocht kijkt Pierre de gids naar het schoeisel dat we dragen en stelt voor om met z’n allen even aan wal te gaan want hij wil ons iets speciaals laten zien. Stukje omhoog het veld in en dan neemt hij ons mee naar een boom waar de 4e??? apensoort zou zitten. Wow, we zien een lichtbruine/oranje brulaap, een albino, komt maar heel weinig voor en in dit gebied leeft er eentje solitair. Helemaal enthousiast neemt Pierre ons nog een klein stukje verder mee want daar zit een 3-teen luiaard met jong. Super en wat een ervaring weer. De tijd vliegt om en we hebben natuurlijk weer heel veel gefilmd en foto’s gemaakt. Om 12.30 uur terug bij restaurant Cayman en daar staat de typische Costa Ricaanse lunch, casado, voor de groep gereed. Terug naar La Fortuna en nagenieten van deze geweldige dag.

Morgen reizen we weer verder, 8.00 uur de bus naar Ciudad Quesada, overstappen op de bus naar Puerto Viejo de Sarapiqui waar we hotel La Quinta voor de komende nachten gereserveerd hebben.

Het was afgelopen week alweer volop genieten en we houden jullie allemaal weer op de hoogte van het verdere verloop van onze reis. Groeten en geniet van het mooie weer in NL.

Liefs, Johan en Henny

1. Tonny en Pieter:
    24 april 2019
    Hallo wereldreizigers genoten van de foto,s en het reisverslag .kijk uit naar het volgende verslag.Groetjes.
  2. Cora Versluis:
    24 april 2019
    Jaloersssss!! Heerlijk weer jullie te volgen!
  3. Ria Maas:
    24 april 2019
    Voor de 10 de keer ja dat is dan echt thuiskomen. Mooi verslag weer. Veel plezier nog.
  4. Jan en Bea Brands:
    24 april 2019
    Geweldig wat een mooie reis, dat is echt genieten, veel kijk plezier. Groetjes Jan en Bea
  5. Ria Otten:
    25 april 2019
    Weer een mooi verhaal van jullie, mooie foto,s ook, bedankt en genieten daar. Groetjes uit Side.👍☀️☀️
  6. Corry:
    26 april 2019
    Echt genoten van jullie prachtig verslag..genieten samen