Sarapiqui

30 april 2019 - Sarapiquí, Costa Rica

Hola senoras y senores,

Woensdag 24 april al vroeg de bus van La Fortuna naar Ciudad Quesada. Bedoeling is om 8.00 uur, maar de busboy die,  zoals in Costa Rica  gebruikelijk, op de terminal aanwezig is om de vetrekkende bussen aan te  kondigen, weet ons te vertellen dat die bus i.v.m. wegwerkzaamheden later zal arriveren en dus ook op zijn minst 20 minuten later zal vertrekken. Niet handig omdat we dan waarschijnlijk de aansluiting naar Sarapiqui net wel of net niet halen. Er gaat ook een bus om 7.50 uur, die gaat echter langs Chachagua en door de bergen maar zal rond 9.30 uur in Ciudad Quesada zijn. Zo gezegd, zo gedaan, we rijden door een onverwacht prachtig gebied en genieten niet alleen van het uitzicht, maar ook van alles en iedereen onderweg. Scholieren, moeders met kinderen, bouwvakkers met hun gereedschap op weg naar hun karwei of mensen die met boodschappen onderweg zijn en dat kan varieren van zakken rijst tot auto- of werktuigonderdelen. Alles mag en kan mee op deze rit, zelfs 2 toeristen met hun rugzakken 😉

We zijn ruim op tijd voor de aansluiting naar Puerto Viejo de Sarapiqui en nadat we daar gelunchd hebben, laten we ons met een taxi naar La Quinta lodge brengen. We hebben hier voor 4 nachten geboekt en krijgen een mooie ruime kamer met balkon en uitzicht op de rivier. La Quinta heeft een prachtige tuin met een voederplaats voor de vogels, waar de hele dag gasten met hun camera’s in de aanslag te vinden zijn, een groot en een klein zwembad, een vlindertuin, visvijver, vijver met 3 kaaimannen, een eigen bos en “el Patio” een groot stuk land aan de andere kant van de rivier waar gewandeld kan worden. Van hieruit is ook Tirimbina rainforest op een uurtje lopen bereikbaar en daar gaan we vrijdag heen. Altijd weer mooi daar over de lange loopbrug het regenwoud in waar je diverse routes kunt lopen. Het is deze vrijdag druk met Costa Ricaanse schooljeugd en wij zijn een mooie afleiding tijdens deze verplichte schoolexcursie. Bij de loopbrug mogen wij voorgaan en wordt er een soort erehaag voor ons gevormd en “Pura Vida” geroepen. Even niet zo best voor de rust in het regenwoud, maar wel aardig 😉 Er zitten altijd wel een paar brutaaltjes in zo’n groep en na “Hello”, “how are you”  en “do you speak English or Spanish” wordt ons gevraagd waar we vandaan komen. Hek van de dam als we zeggen dat we uit Paises Bajos komen, vroeger begon men over Cruyff maar de jeugd hier heeft het nu over Ajax haha. Niet dat we echt fan zijn, maar het is wel leuk en na vandaag zal er nog wel meer over gesproken worden.  Als we verder wandelen wordt er met een brede smile nog “comment allez vous?” geroepen. Nou ja, ligt in de buurt zullen we maar denken.

Na de lunch wandelen we terug naar La Quinta en het voordeel van lopen is dan toch weer dat je onderweg zoveel mooie dingen tegenkomt en bij de ananasvelden een praatje kunt maken met de mensen die aan het werk zijn. Alles met de hand en hard werken in deze hitte, diep respect voor die mannen.

Zondag nemen we afscheid bij La Quinta en laten ons met een taxi 12 km verderop naar hotel Gavilan brengen waar we nog 3 nachten blijven. Wederom een mooie tuin met veel vogels en kikkers en de mogelijkheid om de Lapa Verde, de groene macaw te zien. Maar de regentijd is nu echt begonnen en de afgelopen dagen hebben we veel regen gehad. Goed om kikkers te spotten, maar de vogels en zeker de papagaaien houden er niet zo van. We zijn regelmatig naar de plek gelopen waar ze zouden moeten zitten, maar helaas.

Maandagochtend, op weg naar het centrum van Sarapiqui kwamen we langs de veemarkt. Een mooie bezienswaardigheid, heel veel koeien en stieren voorzien van een  nummer en  een soort veiling met tribune en een klok,  waar het bewuste nummer dan verkocht wordt. ‘s Middags gaan we naar het O.E.T. (Organization Estudios Tropicales) waar door o.a. door studenten rondleidingen gegeven worden in La Selva. In de af en toe stromende regen hebben we een prive-rondleiding want er is verder deze middag weinig animo om door he bos te lopen. Ondanks het weer hebben we een geweldige middag en omdat we maar met z’n tweeen wordt onze voorkeur gevraagd en gaat de gids op zoek naar kikkers, reptielen en o.a. de speciale “perro zompopo” de corytophanes die heel speciaal is en bijna niet te zien, maar tot onze en zijn grote vreugd vindt hij er een. Kletsnat maar wel met hele mooie foto’s en film terug naar Gavilan.

Vandaag nog een beetje in en om het hotel gebleven en vanwege de buien vanmiddag via internet de eerste playoff wedstrijd van New Heroes en de wedstrijd Ajax-Tottenham gevolgd. Allebei met goed resultaat, dus helemaal tevreden.

Morgen een lange reisdag, we gaan de Caraiben verlaten. Eerst in 2 uur met de bus naar San José en dan nog 5 uur naar Playa Samara in Guanacaste, want ondanks de geweldige verzorging, vriendelijke en lieve mensen in Sarapiqui willen we na twee dagen regen wel weer wat zon.

Saludos en tot het volgende verslag vanuit de Pacific.

Liefs, Johan en Henny

1. Ria Otten:
    1 mei 2019
    Prachtig verhaal weer, op naar het volgende. Groetjes en veel plezier, genieten daar.👍👍
  2. Jose van den Eng:
    1 mei 2019
    Mooi verhaal weer. Ik snap dat jullie de regen beu zijn. Goed plan om verder te reizen 😁 veel plezier en goede reis. Groetjes uit Texel.
  3. Ria Maas:
    1 mei 2019
    Zo zie je maar weer dat je onverwacht nog door een prachtig gebied komt.
    Leuk hé dat ze voor je een erehaag maken. Haha. Groetjes en totvolgende keer.
  4. Gerard - toos:
    1 mei 2019
    Jullie zijn daar echte VIP’s en krijgen voorkeursbehandeling.
    Maar jullie gaan voor de natuur en daar hoort ook een nat pak bij.
    ( op z’n Bosch verzopen katten )
    De zon droogt het wel weer op.
    Succes op jullie voet- en busreis.
  5. Tonny en Pieter:
    1 mei 2019
    Weer genoten van de mooie foto,s en het reisverslag.Even een nat pak maar snel weer droog .Wou da het hier wat warmer was.Groetjes .
  6. Corne:
    2 mei 2019
    Leuk om te lezen! Zitten nu in de kou op een camping in bergen aan zee met de hele familie de kinderen hebben her geweldig maar voor ons te koud brrrr have fun en geniet van de warmte en van de natuur!