Eerste week Mexico

1 april 2018 - San Cristóbal de las Casas, Mexico

Lieve en beste familie, vrienden en iedereen die ons volgt,

We zijn inmiddels bijna een week onderweg en hebben tot nu toe erg veel mooie dingen gezien en genoten van onze reis door Mexico. Na een goede vlucht via Houston zijn we zondagavond om 19.15 uur Mexixaanse tijd geland op de luchthaven van Mexico City en met 7 uur tijdsverschil was het voor ons dus midden in de nacht. in het vliegtuig hadden we al kennisgemaakt met de anderen die in onze groep meereizen. Totaal 5 echtparen en allemaal van dezelfde leeftijd. Op de luchthaven werden we opgewacht door Luc de reisleider, een Belg van origine die al 18 jaar in Mexico woont. De bus en chauffeur Fidel die tot aan de grens van Guatemala bij ons blijft stonden ook al klaar en tot ons aller verbazing hebben we met z’n tienen deze eerste week de beschikking over een touringcar met 44 zitplaatsen incl. toilet aan boord.

De eerste 3 nachten hebben we geslapen in een goed hotel vlakbij het historische centrum van Mexico City. Maandagochtend meteen al naar de eerste site Teotihuacan om daar de prachtige pyramiden van de zon en de maan, het paleis van Quetzalcoatl en de 43 m. brede Calzada de los Muertos af te lopen. Heel indrukwekkend allemaal, zeker als je je realiseert dat dit allemaal lang voor Christus door de Azteken en Mixteken gebouwd is en hier honderden mensen gewoond hebben. ‘s Middags nog een wandeling door het historische deel van Mexico City met een bezoekje aan de kathedraal, en de opgravingen van de templo mayor. We vergapen ons op de Zocalo (plein dat het middelpunt is in een Mexicaanse stad) aan de prachtige gebouwen en niet alleen daar, maar in de hele stad.

Dinsdag brengen we een bezoek aan het antropologisch museum waar bijzondere vondsten en reproducties heel goed de geschiedenis van de pre-columbiaanse beschaving weergegeven zijn. Macquettes van gebouwen, urnen, sieraden, beelden, grafgiften en wandschilderingen van de Zapoteken, Mixteken, Azteken en Maya’s. We hebben hier ruim 2 uur te besteden met onze gids Luc als deskundig en enthousiast verteller en komen tijd tekort. Maar ‘s middags gaan we naar Xochimilco om met een bont gekleurde trajinera door de kanalen langs de “drijvende” tuinen te varen, we eten op de boot en, uiteraard tegen betaling, komt er een Mariachi-orkest aan boord om een stukje muziek te maken. Heel gezellig allemaal, veel bootjes ook die zo dicht langs elkaar varen dat de verkopers van drank, bloemen, tortillas van de een op de andere boot over kunnen stappen. Vroeger werden deze bootjes gebruikt om de groente en bloemen van het land te halen maar tegenwoordig is het een toeristische attractie. Op de terugweg stappen we nog even uit in Coyoacan, een van de rijkere buurten in Mexico City. Mooi park, mooie kerk, artisenale markt en het geboorte-, woon- en sterfhuis van de kunstenares Frida Kahlo en haar grote liefde Diego Rivera. We bekijken het alleen aan de buitenkant want er staat zo’n lange rij belangstellenden en wij vinden het allemaal voor deze dag wel genoeg geweest.

Woensdag wordt een lange reisdag, we laten Mexico City achter ons, wat een geweldig mooie stad wat hebben we er genoten. Nu op naar Oaxaca, staan om 6.15 uur op, ontbijtje en om 7.30 uur zitten we allemaal weer in de bus. Onderweg maken we een stop in Puebla ook alweer zo’n prachtig stadje met veel mooie kerken en overal zie je de versieringen van de Goede week oftewel Semana Santa. Luc wijst ons op de lokale specialiteit van deze plaats, veel zoetigheid en snoep en we lopen door een straat waar je niks anders ziet. ‘s Middags beginnen we aan het laatste stuk op weg naar de volgende bestemming en rijden 4 uur door een prachtig landschap door de bergen. Vulkanen, allerlei soorten agaven en cactussen en ondertussen vertelt Luc ons wat we onderweg allemaal zien en over de economie, cultuur, politiek en allerlei wetenswaardigheden van Mexico.

Donderdag brengen we een bezoek aan Monte Alban, wederom ee;prachtige site, de belangrijkste plaats van de Zapoteken en een van de oudste stadscomplexen die in Mexico gevonden zijn. Prachtig complex van 200 bij 300 meter en hier zien we ook de eerste hagedissen van deze reis “sceleporus”. Prachtige ogravingen ook weer in een schitterende omgeving. Voor de lunch bezoeken we de kathedraalvan de Dominicanen in Oaxaca en het in het naastgelegen klooster Centro Cultural de Santo Domingo waar  een museum gevestigd is met o.a. de schatten die gevonden zijn in een van de grafkelders van Monte Alban. Van hieruit Terug naar het hotel is goed te lopen en er staat deze middag niks meer op het programma. De hele groep kiest er voor om in het stadje te blijven en gaat zijn eigen gang. Wij bezoeken de indianenmarkt, eten wat op de overdekte markten lopen naar de botanische tuin, die helaas alleen op gezette tijden bezocht kan worden onder begeleiding van een gids en in groepsverband. Jammer, dan nog maar een keer door het stadje met de vele kunstenaars, muzikanten en prachtige Indiaanse vrouwen en kindjes.

Vrijdag reizen we weer verder naar Teuhantepec met onderweg een tussenstop in Tule waar we de dikste boom van Mexico gaan bekijken, een cypressensoort die hier ahuetehuete genoemd wordt. Bij de boom worden we rondgeleid door een “guia nino”  José Miguel een jongetje van een jaar of 10 dat ons vol overgave op allerlei  beeltenissen van dieren, mensen en gebruiksvoorwerpen wijst die hij in de stronken ziet. Mooi ventje dat van ons wil weten hoe je bedankt in het Nederlands en ons hartelijk uitzwaait. Die komt er wel in dit land :-) Stukje verder stoppen we bij een Mezcal distilleerderij en krijgen daar uitleg over het proces, kunnen een kijkje nemen in  de distilleerderij en mogen proeven. Het is dan 10uur ‘s ochtends! Wel erg interessant allemaal en we nemen maar een flesje mee voor thuis. Mexico kent tequila en mezcal, beiden worden gemaakt van agave, maar hebben elk hun eigen proces en worden op een andere manier gedronken. Volgende stop is Mitla “de stad der doden”. Ook hier weer een mooie site met religieus centrum van de Zapoteken en Mixteken dat lang in gebruik is gebleven. De Spanjaarden hebben de ondergrond van het paleis met de zuilen als ondergrond voor hun kerk gebruikt. De middag weer een lange rit door de bergen voor een overnachting in Teuhantepec. Niet zo’n bijzonder hotel, beetje gedateerd, is gelukkig maar voor 1 nacht en het is schoon. Stadje heeft erg veel geleden onder de laatse aardbeving in september 2017 dus daar is ook niet zo heel veel te beleven.

Na een uitstekend ontbijt, dat dan weer wel, vertrekken we richting San Cristobal de las Casas, we reizen nu over het smalste stukje van Mexico met aan de ene kant de Golf van Mexico en de andere kant de Stille Oceaan. Het waait hier altijd en soms zo hard dat de weg afgesloten wordt.  Vandaag valt het mee, maar we zien wel heel veel windmolens. We rijden nu de provincie Chiapas binnen en gaan eerst een bezoekje brengen aan de Sumiderokloof. We gaan met een bootje de 23 km lange route leidt van Tuxla naar het Parque Nacional del Sumidero. Een indrukwekkende kloof die op het hoogste punt 1000 meter is en het water 100 meter diep. Naast het geweldige uitzicht zien we krokodillen, slingerapen, reigers, aalscholvers en veel gieren. Vanuit Tuxla is het nog maar een klein stukje naar San Cristobal de las Casas. Een klein stadje op 2100 meter en het is er wat frisser dan we tot nu toe gewend zijn. Lange broeken en truien komen weer tevoorschijn. Fidel kan met de bus niet bij het hotel in het centrum komen dus we stappen uit en lopen in een dik kwartier door de straatjes van het indianenstadje naar ons hotel. Bagage wordt door het hotel opgehaald en later op de kamer afgeleverd. Dat zijn wij anders gewend tijdens onze reizen, wat een luxe 🤣 Het is druk, want het is Paaszaterdag, Mexicanen hebben 2 weken vakantie en vieren Pasen veelal buitenshuis met de hele familie.

Vandaag Pasen en na het ontbijt lopen we om 8 uur naar de rand van het centrum om met de bus naar San Juan Chamula en San Lorenzo Zinacatan te gaan waar het indianenleven niet veranderd is sinds de verovering. Ondanks armoede en onderdrukking hebben zijn hun waardigheid en tradities behouden. We beginnen in San Juan Chamula. We lopen via de markt naar het middelpunt van het dorp de kerk waar het vanwege Pasen zeer druk is. Fotograferen in de kerk is ten strengste verboden en het plein er voor en de markt willen de mannen en vrouwen in prachtige klederdracht ook niet gefotografeerd worden. Overzichtsfoto’s mogen wel en de kindjes laten zich voor een paar pesos ook wel op een plaatje zetten. Het is een drukte van jewelste er wordt op het voorplein vuurwerk afgeschoten en vuurwater gedronken. Mannen in klederdracht maken muziek en de vrouwen lopen met mandjes kaarsen. In de kerk is de vloer bedekt met dennennaalden en de hele ruimte staat vol met rook van de kaarsen en wierook die gebrand wordt mensen zitten op de grond brengen offers en praten, bidden en zingen allemaal door elkaar heen terwijl voor bij het altaar een priester de mis opdraagt en ook zijn rituelen uitvooert. Heel bijzonder. Op naar San Lorenzo Zinacatan nu, waar  ook markt is en de indianen in een heel andere klederdracht lopen, kleurrijker en in de kerk ziet het er allemaal wat gestructureerder uit. Er wordt ook muziek gemaakt en op een bijzondere manier gedanst. Ook hier mag in de kerk niet  gefotografeerd worden en komt er meteen iemand met een soort van collectebus. We krijgen daarentegen, net als de kerkgangers, wel een bekertje van het vuurwater aangeboden 😉 Na een bezoekje aan een plaatselijke familie met weverij gaan we weer terug naar San Cristobal waar we de vrije middag in het stadje kunnen besteden. Erg leuk en zeker nu met Pasen, het is er erg druk, wordt veel muziek gemaakt, veel straatverkopers en we kunnen meegenieten van een mooie optocht, de praalwagens met daarop de kandidaten  voor de verkiezing van La Reina ofwel Miss Chiapas.

Morgen gaan we weer vroeg weg, 5.30 uur naar de bus en dan op naar Guatemala. Kijken wat dat ons weer voor moois gaat brengen, we moeten wel afscheid nemen van onze luxe bus want Fidel mag met zijn bus de grens niet over. We zien het wel.

Voor jullie allemaal fijne Paasdagen gewenst en tot het volgende verhaal.

Saludos, Johan en Henny

1. Tonny en Pieter:
    2 april 2018
    Prachtig reisverhaal. We hebben er van genoten. We zien reikhalzend uit naar het volgende verhaal.
  2. Ria Otten:
    2 april 2018
    Weer heel wat gezien en ook mooie foto,s veel genieten nog daar, groetjes uit vlijmen.
  3. Corry:
    2 april 2018
    Jee wat al veel gezien en gedaan in een wek wat ...geweldig om te weer te lezen....Ja zo'n. Manneke dat komt er zeker wel..en lekker toch zo in de bus ....ook.nog ggezien gezien dat ze kippen offeren...dat is helemaal het einde letterlijk en figuurlijk...maar super genieten daar...en wij genieten...een beetje mee ...en goed op elkaar passen hé dikke knuffel voor jullie xx groetjes uit Empel
  4. Ria Maas:
    2 april 2018
    Wat een prachtig verhaal weer. Je moet echt schrijfster worden hoor. Het is een heel verhaal en het verveelt geen moment. Dankjewel dat je ons zo laat meegenieten en wat een werk allemaal om het te schrijven. Dikke knuffel van ons.
  5. Wesley en Amy:
    5 april 2018
    Mooi verslag van een mooie reis met veel dingen die je kunt bekijken.
    kijk al weer uit naar het volgende mooie verhaal
    groetjes.
  6. Albert:
    10 april 2018
    Een mooi verslag, is wel allemaal felle kleuren heel mooi
  7. Jan en Bea Brands:
    11 april 2018
    Ook wij waren even met de kids opstap naar de Veluwe. En jullie hebben weer een goed verslag met vele bijzonderheden gezien en meegemaakt. Fantastisch we blijven het volgen .
  8. Ineke van den Hout:
    13 april 2018
    Wat een belevenis en mooi verhaal heb het 2x gelezen zodat het allemaal goed binnen komt . Geweldig allemaal . liefs