Kuala Lumpur en Penang

12 januari 2020 - Batu Ferringhi, Maleisië

Selamat siang,

We zijn inmiddels een week onderweg en dus tijd om jullie bij te praten.

Omdat we maandagochtend om 7 uur op de luchthaven van Brussel moeten zijn, gaan we zondag 5 januari al met de trein die kant op en overnachten bij het Van der Valk hotel vlakbij de luchthaven. Waarom Brussel? Nou simpelweg omdat een vlucht met Etihad naar Kuala Lumpur daar € 150 p.p. goedkoper is dan een vlucht met wie dan ook vanuit Schiphol en er ook voor de  bagage niet betaald hoeft te worden. Totaal zo’n € 500  goedkoper en daar kunnen best een nachtje voor in een hotel. Bovendien begint onze reis zo wel erg relaxt hebben we ervaren.

Maandagochtend om 6.00 uur staat de shuttle van het hotel klaar ons weg te brengen en 10.00 uur vertrekken voor de vlucht van 6 uur naar Abu Dhabi waar we een tussenstop van 3 uur hebben voor de volgende vlucht van weer 6 uur naar Kuala Lumpur vertrekt. In Abu Dhabi komen we al meteen in een totaal andere wereld terecht, veel nikabs. Bijzonder om te zien en zeker hoe de doekjes opzij gaan bij het checken van de paspoorten en tijdens het eten en drinken in het vliegtuig.

We landen keurig op tijd in Kuala Lumpur, zoals gebruikelijk lange rijen bij de douane en na bijna een uur kunnen we onze bagage ophalen. Vanuit de luchthaven gaan we met de trein naar KL Sentral en daar nemen we de metro naar Pasar Seni op loopafstand van het door ons voor 2 nachten geboekte hotel in Chinatown. Lange reis geweest, maar we zijn er en het voelt weer goed. Het is niet de eerste keer dat we in Kuala Lumpur zijn, dus 2 nachten is genoeg om te acclimatiseren, wat bekende plekjes te bezoeken en in Chinatown aangesproken te worden met: “Hello boss, jouw are you? One big beer and two glasses?” 😉

Donderdag vertrekken we naar Penang. Eerst met de metro naar het grote busstation van Kuala Lumpur. Middenin de spits en het is hartstikke druk, elke 2 minuten komt er een metro die helemaal vol zit. Iedereen wacht geduldig op zijn beurt, staat ook keurig in de rij en bij de 3e metro kunnen wij ook instappen. We moeten een keer overstappen en het is even zoeken waar we precies heen moeten. Dat duurt in Azië echter nooit lang, want er is altijd wel een behulpzame local die vraagt of hij kan helpen en je de weg wijst. De mijnheer die ons aanspreekt komt van zijn werk uit de nachtdienst moet ook naar het busstation, wijst de weg naar de juiste metro, begeleidt ons bij het busstation en gaat pas naar zijn eigen bus wanneer wij een kaartje hebben. Hoe behulpzaam wil je het hebben? We zijn dan al een uurtje onderweg en de rit naar Penang Island duurt ook nog 5 uur. Wel een bus met zeer luxe stoelen, lekker breed en verstelbaar, goed uitzicht onderweg en een eet/plaspauze. Bij de busterminal in Penang wachten we op de lokale bus naar Batu Ferringhi en uiteindelijk zijn we om 17.30 uur bij het hotel. Een lange reisdag, maar de komende 4 nachten hebben we een zeer luxe kamer in het Bayview Beach Resort aan het strand en op loopafstand van de gezellige drukte in het centrum met de nighmarket, het foodcourt en bushalte voor de deur voor verder vervoer op het eiland.

Het hotel is ook drukbezocht door Arabische families, veel nikabs hier. Bijzonder om te zien, zeker met de temperatuur, de hele dag helemaal ingepakt, ook bij het zwembad en aan zee terwijl man en kinderen in het water spartelen. Je hoort of ziet de dames ook bijna niet praten. Heel apart.

Zaterdag hebben we een bezoek gebracht aan Georgetown, de botanische tuin bezocht en onze tickets geboekt voor de boot naar Langkawi waar we de komende week zullen verblijven.

Vandaag het trieste bericht ontvangen van een HAS-collega die op 57-jarige leeftijd plotseling overleden is. Maakt behoorlijk indruk, dus samen een flink stuk langs de zee gewandeld en onze zegeningen weer geteld. Genoten van de prachtige tuin en het zwembad.

Morgenmiddag met de ferry naar Langkawi en de wat wildere natuur in.

Hartelijke groeten,

Johan en Henny

1. Ria Maas:
    12 januari 2020
    Wat een geweldig verhaal weer. Veel plezier nog.
  2. Ria Otten:
    12 januari 2020
    Mooi verhaal, vermoeiend hoor wat jullie allemaal doen pfffff, maar petje af voor jullie , fijne vakantie samen.
  3. Tonny en Pieter:
    13 januari 2020
    We hebben weer genoten van jullie reisverhaal. We kijken al weer uit naar het volgende. Hele fijne reis nog.
    Pieter en Tonny.
  4. Chantal:
    13 januari 2020
    Heel veel plezier!!
  5. Jose van den Eng:
    14 januari 2020
    Leuk om te lezen en ik had bij dit stukje veel ohh ja van herkenning, die nikabs en burkinis😂
    En het verhaal van Kuala Lumpur toen wij daar met ons vijfjes liepen en een soortgelijke ervaring hadden.
    En ja wat een triest nieuws, inmiddels twee HAS collega"s
    overleden. Inderdaad tel je zegeningen.
  6. Ineke van den Hout:
    Wee
  7. Ineke van den Hout:
    14 januari 2020
    Tis weer geweldig wat een belevenis heerlijk om jullie reis verslag te lezen nog heel veel plezier 👍🙋‍♀️
  8. Jan en Bea Brands:
    17 januari 2020
    Fijn dat de vermoeiende reis goed verlopenis, geniet van alles.Jan en ik genieten van het mooie reisverslag en volgen het met veel plezier!