Van Langkawi in Maleisie naar Koh Lipe in Thailand

22 januari 2020 - Koh Lipe, Thailand

Selamat siang, sawatdee kha, goedendag allemaal,

Maandag 13 januari hebben we Penang verlaten. Eerst met de bus van Batu Ferringhi naar Georgetown en daar om 14.00 uur de ferry naar Langkawi. We zijn ruim op tijd en mogen onze rugzakken even bij het boekingskantoortje stallen. Eerst nog maar even lunchen want we hebben een reis van 3 uur voor de boeg. Het is lunchpauze voor het kantoorpersoneel uit de omgeving en in het foodcourt tegenover de Swettenham-pier sluiten we aan in de rij die het drukst is, want meestal zit het dan wel goed. Wij zijn de enige toeristen en bestellen ook maar een bordje van wat de locals bestellen. Iets van gebakken noodles met curry en een ijsthee. Behoorlijk pittig, maar erg lekker en de ijsthee is gezoet dus dat compenseert het pittige dan weer 😜

Om 13.00 uur kunnen we met onze bagage naar de incheckbalie, krijgen onze boardingpassen, toegewezen stoelnummers en dan is het wachten tot we de boot op mogen. Tegen de tijd dat we aan boord mogen beginnen een aantal mensen al naar de ingang  te lopen. Het valt op dat degenen uit de Emiraten, Indiërs en Chinezen in een keer allemaal met voorrang aan boord willen en denken recht te hebben op een speciale behandeling. Na een voorspoedige tocht komen we om 17.00 uur aan in Kuah op Langkawi. Zodra de boot aangemeerd is willen dezelfde passagiers die zo’n haast hadden aan boord te komen er ook weer als eerste af. Beginnen tussen de koffers en rugzakken te rommelen terwijl de bagage altijd keurig voor iedereen aan wal gebracht wordt. Geduldig wachten betekent meestal dat het allemaal niet zo veel uitmaakt.

Bij de uitgang staan een heleboel taxi’s en zodra we onze bestemming hebben doorgegeven krijgen we een taxi toegewezen. De rit naar ons hotel in Pantai Cenang duurt een half uur en de chauffeuse die ons brengt kletst ons in die tijd de oren van het hoofd. Wil weten waar we vandaan komen, of we kinderen en kleinkinderen hebben, hoe oud we zijn en hoe lang op reis. Maar ook van haar weten we dat wij net zo oud zijn als haar papa, ze vier kinderen heeft, dat de vader niet meer in beeld is, de oudste twee kinderen werken en meebetalen aan huisvesting, de twee jongsten nog studeren en allemaal bij haar wonen. Zij voor het eten en drinken zorgt en dat je in Maleisie alleen pensioen hebt als je bij de overheid werkt. Tegen de tijd dat we bij het hotel zijn vraagt ze: “ I talk to much not? My friends always tell me i talk to much” Hmm, lijkt maar zo, maar wel gezellig 😉

Het hotel dat we geboekt hebben is redelijk nieuw en we hebben een mooie kamer met balkon en uitzicht op zee. Centraal gelegen in de hoofdstraat en alles wat we willen gaan bekijken op loopafstand. Wandelen langs de rijstvelden en door de kampungs met waterbuffels en de mooie vogels. Via het strand naar het vissersplaatsje en de sluis waar we veel reigers en prachtig gekleurde ijsvogels zien. ‘s Middags lekker luieren op een bedje met parasol aan het strand en genieten van de zonsondergang met een koud biertje. Superlekker eten overal, goed toeven hier en we besluiten nog een dag langer te blijven. Voor het hotel geen probleem, kunnen zo een dag bijboeken en als we vrijdag 17 januari uitchecken krijgen we zelfs nog een cadeautje mee. Zo af en toe gebeurt dat een keer en is toch wel heel leuk.

We laten Maleisie achter ons en gaan nu op weg naar Koh Lipe in Thailand. Klokslag 12.00 uur worden we opgehaald om naar de ferryhaven van Telaga gebracht te worden. Daar aangekomen leveren we onze paspoorten plus de voucher in aan een loket. Incheckformulier wordt in orde gemaakt en vervolgens wordt je naam omgeroepen, krijg je je paspoort weer terug op naar de incheckbalie voor een boardingpass en een douaneformulier dat ingevuld moet worden. Vervolgens is het wachten geblazen tot de boot gearriveerd is en we door de douane kunnen. Even voor 14.00 uur gaat de poort open, kunnen we met onze bagage langs de douane en krijgen een stempel dat we Maleisië uit zijn. Vervolgens leveren we onze paspoorten weer in bij de kapitein van het schip en gaan de boot op. Voorspoedige reis van ruim een uur, maar onze horloges gaan weer een uur terug in de tijd want in Thailand is het een uur vroeger. Weinig tijd verloren dus 😉

Koh Lipe is het meest zuidelijke eiland van Thailand, maar 1,5 bij 2,5 km en is onderdeel van Nationaal Park Taratao. De ferry kan niet helemaal bij het eiland komen dus we stappen van de ferry over op longtailboten die ons en de bagage naar het strand brengen. Dan naar de Immigratie waar de kapitein onze paspoorten al gebracht heeft en op een beschutte plek mogen we wachten tot land en naam omgeroepen wordt. Na een klein half uur: “Netherlands, Johannes Wels and....... Two persons”  Van Schijndel waagt niemand zich aan 😂🤣. Nou en denk maar niet dat je er dan bent want nu moet je nog naar het loket van de douane om je stempel “Thailand in” te halen en dan nog naar een bureautje waar je een toegangsbewijs moet kopen omdat je komende dagen in Nationaal Park Taratao verblijft. 200 Baht p.p. maar wel 5 dagen geldig.

Na deze formaliteiten gaan we op zoek naar ons hotel, het eiland is niet groot en we zien op de plattegrond dat we maar een paar honderd meter hoeven te lopen. Via  “Walkingstreet” de hoofdstraat van het eiland is het hotel snel gevonden. Vriendelijke ontvangst, lekker koele kamer met balkon, prima kamer voor de komende 4 nachten. Het eiland verkennen door via de kampungs naar Sunrise Beach, Sunset Beach en Pattaya Beach te wandelen, mooie bountystrandjes te ontdekken en overal vanaf het strand zwemmen en snorkelen alsof je in een aquarium bent. Prachtige onderwaterwereld. Het eten is heerlijk, de zonsondergang prachtig en ondanks de vele toeristen gaat alles zeer relaxt en zijn er nog steeds rustige en mooie baaitjes te vinden. Maandagmiddag boeken we nog een snorkeltourtje en bezoeken 4 eilanden in de Adang Archipel, zeer de moeite waard.

We hebben het erg naar onze zin hier op Koh Lipe, was al heel lang een wens om een keer te bezoeken maar om allerlei redenen nooit van gekomen en nu we hier toch zijn boeken we nog 3 nachten bij. We verkassen op dinsdag naar het Gecko Resort, mooie hutten op 50 meter afstand van de gezellige drukte van Walkingstreet en toch zeer rustig in een mooie tuin.

Woensdag varen we met een longtailboot over naar Koh Adang waar het hoofdkwartier van het Nationaal Park en bezoekerscentrum gevestigd is. We wandelen wat rond en zien meteen al een Ijsvogel op een tak zitten en 2 neushoornvogels vliegen. Vaak zijn deze lastig te zien, laat staan te filmen of te fotograferen, maar wij hebben geluk deze keer.

Donderdag wordt onze laatste dag op Koh Lipe. Vrijdag om 9.00 uur varen we met de speedboot in 3 uur naar Koh Lanta, kijken wat ons daar weer te wachten staat.

Weer een heel verhaal en de nodige foto’s, we genieten elke dag weer en blijven jullie van onze belevenissen op de hoogte houden.

Groeten,

Johan en Henny

1. Ria Maas:
    22 januari 2020
    Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Zo zie je maar weer dat er een wens van jullie is uitgekomen en jullie genieten op Koh Lipe. Groetjes uit een druilerig Den Bosch.
  2. Johan en Henny Wels:
    Dank jullie wel 🙏
  3. Ria Otten:
    22 januari 2020
    Prachtig verhaal weer, genieten samen, fijne dagen nog 👍👍
  4. Johan en Henny Wels:
    Dank 🙏
  5. Theo Hendriks:
    22 januari 2020
    Hallo wij zien wel dat jullie genieten
    Prachtigvverhaaal en fijne foto's
    heel anders dan en kuil graven als koelkast in de Ardeche
    Geniet er nog maar lekker van hier is het maar fris
    Gr Theo & Nellie
  6. Johan en Henny Wels:
    23 januari 2020
    Maar ook dat was leuk Nellie en Theo. Ook een onvergetelijke tijd.
  7. Ineke van den Hout:
    22 januari 2020
    Tjee wat een fantastische reis,
    Heb het verslag ‘n paar x gelezen zo mooi vind ik het . Op naar het volgende , nog heel veel plezier en ik wacht wel .👍🙋‍♀️
  8. Johan en Henny Wels:
    Dank 🙏
  9. Jan en Bea Brands:
    23 januari 2020
    Alweer zo'n mooi verslag jullie genieten, heel fijn. Vele groetjes jan en Bea
  10. Cora Versluis:
    26 januari 2020
    Ziet er weer aanlokkelijk uit!! Heerlijk genieten maar weer!
  11. Tonny en Pieter:
    27 januari 2020
    Genieten daar. Wij behelpen ons hier wel 😂 Het is vandaag 9 graden. Boven nul gelukkig.🙂🙂
    Maak er nog een mooie reis van en we kijken al uit naar het volgende verslag