Samara en Santa Teresa/Mal Pais

13 mei 2019 - Montezuma, Costa Rica

Hola familia y amigos,

Woensdag 1 mei, el dia de trabajadores, zijn we in de stromende regen vertrokken vanuit Sarapiqui. In Costa Rica is deze dag voor velen een vrije dag dus het was niet druk op de weg en we stonden binnen 2 uur in San José op busterminal Caribenos. We hebben ruim 2 uur om naar het volgende busstation te komen en een kaartje te kopen naar Samara. Taxi, kaartje kopen, kopje koffie, beetje lezen, beetje puzzelen en mensen kijken. Om exact 12.00 uur vertrekt deze bus met gereserveerde plaatsen en omdat wij onze kaartjes die ochtend al vroeg gekocht hebben, zitten we op plaats 1 en 2. Prachtig zicht op de weg en de omgeving, maar ook op de chauffeur die zich niet helemaal gedraagt als een heer in het verkeer en zeker de snelheidsregels aan zijn laars lapt 😉 Plas/eetpauze in Caldera en i.p.v. om 17.00 uur staan we om 16.00 uur veilig in Samara. Hotel Giada is al gereserveerd, mooie kamer aan het zwembad voor voorlopig 4 nachten.

Er is veel veranderd in Samara sinds we hier de laatste keer waren, meer restaurants, meer winkels en vooral een beetje “veramerikaanst”. Segways, quads, rondvluchten met helikopters en drones. Jammer, maar gelukkig trekken de Costaricanen en een heleboel anderen zich hier weinig van aan, gaan door op de Tico-manera en vinden het geweldig wanneer je gewoon Spaans spreekt. Al met al vinden wij het nog steeds geweldig in Samara, maken lange wandelingen naar Rio en Playa Buena Vista, waar we ons in een heel groot terrarium wanen, langs het strand en boeken 2 nachten bij in het hotel omdat we het erg naar onze zin hebben. Zoeken de mooiste stukjes natuur op en zien buiten de gebaande paden prachtige dieren en planten maar genieten ook van de heerlijke plekjes aan het strand  waar we steeds weer een ander stukje natuur tegenkomen. Je moet er iets verder voor lopen, maar dan heb je ook wat.

Dinsdag 7 mei vertrekken we met een shuttle naar Santa Teresa/Mal Pais, een lastig bereikbaar dorp maar zo mooi en relaxt daar. In 4 uur rijden we via een overharde weg en zo hier en daar door de rivier naar de plaats van bestemming. Santa Teresa heeft een strand van ongeveer 5 km lang en is een surfers- yogadorp met, naar men zegt, de mooiste zonsondergang ter wereld en heel veel jonge mensen. De eerste 3 nachten slapen we bij hotel Luz de Luna, een bungalow met 5 bedden, badkamer, een eigen keuken, veranda en een zwembad. Mooie tuin met eekhoorns en brulapen die de mango’s komen eten. Soda in de buurt waar we heerlijk kunnen eten en voetbal kijken, samen met de locals en andere toeristen. Over de wedstrijd Ajax-Tottenham zullen we het maar niet meer hebben, maar we hadden wel een gezellige middag 😉

Vanaf vrijdag 10 mei hebben we 200 meter verderop in de straat nog een kamer geboekt bij Beach Break hotel waar we al vaker geweest zijn en goede ervaringen hadden. Waren via internet niet bereikbaar en nu we er eenmaal waren bleek het hotel verkocht te zijn en sinds 1 week in het bezit van een jonge kerel met veel goede ideeen. Is ook wel nodig want het hotel is de laatste twee jaar een beetje slecht onderhouden en voor 3 nachten hebben we Jeffy de Israelier het voordeel van de twijfel gegeven en met zijn vriendelijk- en behulpzaamheid een kans gegeven. Blijft toch een mooie plek met balkon en de levendigheid aan de straatkant en de apen, vogels en eekhoorns in de mangobomen aan de overkant. Dichtbij het mooiste stukje strand van Santa Teresa en precies de goede afstand om van hieruit wandelingen te maken naar Playa Carmen, Mal Pais en Playa Hermosa zowel langs de weg als over het strand.

Zes dagen hebben we genoten in Santa Teresa waar we het surfen en yoga hebben overgelaten aan de jeugd, wij verreweg de oudsten waren, maar zoals ons vanmorgen bij vertrek werd verzekerd: “jullie zijn niet oud, blijf reizen met jullie rugzakken, geniet van het leven en er komen gewoon steeds meer jongere mensen en we zien jullie over 2 jaar graag weer terug” Lief toch of niet?

Vanmiddag aangekomen in Montezuma, ook weer leuk om te zijn. Rustig hippiedorp met een paar goede restaurants en vanwege het laagseizoen hebben we een heel hotel voor ons tweeen en een eigen nachtwaker die gezellig komt buurten en de hele nacht op ons zal passen. We hebben hier nog wat wandelingen en een bezoekje aan Cabo Blanco op het programma staan, dus tot vrijdag zijn we hier nog onder de pannen.

Saludos,

Johan en Henny

1. Ria Maas:
    14 mei 2019
    Wat een mooie foto's en natuurlijk een prachtig verslag van jullie reis.
    De zonsondergang is idd prachtig.
  2. Tonny en Pieter:
    14 mei 2019
    Blijf genieten dan genieten wij een beetje mee door het kijken naar jullie mooie foto,s.
  3. Ria Otten:
    14 mei 2019
    Mooi verhaal weer en mooie foto,s genieten daar voor jullie,👌👌
  4. Theo:
    14 mei 2019
    Hallo Johan en Henny zoals de verhalen en foto s merk ik dat jullie volop genieten
    Gr