Koh Lanta

4 februari 2019 - Ko Lanta Yai, Thailand

Sawatdee familie, vrienden en volgers van ons reisblog,

Vorige week schreven we jullie dat we van Kao Sok naar Koh Lanta zouden gaan en voorlopig voor 3 dagen geboekt hadden. Nou dat is een week geworden, Koh Lanta heeft ons aangenaam verrast. Ons niet alleen trouwens want vanaf donderdag was ook de koning van Thailand met zijn dochter hier op bezoek. Overal foto’s van de prinses, Thaise vlaggen en bewaking langs de route waar ze langsreed. Niet zo heel veel van gemerkt, alleen af en toe een weg die even afgesloten werd en een eiland waar dan niet door de toeristen gesnorkeld mocht worden.

Maar goed, na een reis van 4 uur, eerst met een mini-van naar Krabi, daar met een veerpontje over naar Koh Lanta Noi, dan de brug over om bij Koh Lanta Yai te komen waar de meeste resorts en hotels liggen. Wij hebben voor 3 nachten een hotel aan het strand van Klong Kongh geboekt, mooie grote kamer aan het zwembad en 1 minuut lopen van de zee. Zagen we op Koh Tao en Koh Samui nog de vervuilde stranden, hier aan de Andamanzee is het helemaal schoon. Vanuit het hotel kan van alles geregeld worden, dus we boeken 2 nachten bij. Laten ons een dag met een taxi (vriendje van haha)  naar het Nationaal Park Mu Ko Lanta op de met jungle bedekte zuidpunt van het eiland, brengen en weer ophalen. Prachtig park, mooie trail met hier en daar wat klimmen en klauteren over min of meer aangelegde paden, maar zeer de moeite waard. Prachtige bomen, planten en vergezichten over de baai, apen en ook hier de “vliegende draakjes”.

De volgende dag bezoeken we (met de tuk-tuk van de man van de receptioniste 😉) Old Town Lanta met de oude houten huizen, in de vorige eeuw een handelscentrum waar Arabische en Chinese zeelui een tussenstop inlasten. Tegenwoordig vertrekken hier alleen de veerboten naar de zuidelijke eilanden en de boten voor de snorkeltourtjes.

Dat doen we zaterdag, vier-eilandentourtje op een grote boot met veel Chinezen en die kunnen geen van allen zwemmen 😜 Krijgen zwemvesten aan en hangen verticaal in het water, hierdoor wordt helaas veel koraal beschadigd. Henny is ook niet zo’n snorkelaar, maar Johan geniet met volle teugen, zeker bij Koh Kradan. Mooiste plek tot nu toe. Bij Koh Ngai gaan we van de boot op het strand en kunnen we zwemmen terug op de boot staat de lunch voor ons klaar en terwijl we eten vaart de boot verder naar de Emerald Cave waar degenen die dat willen 80 meter door de grotten kunnen zwemmen om dan uit te komen bij een zandstrandje. Een drukte van jewelste heen en terug, elk tourtje legt hier aan, met de Chinezen allemaal achter elkaar aan een touw met de gids voorop. Wij geloven het wel en blijven op de boot 😉

Vanaf zondag hebben we nog voor 2 nachten een hotel geboekt aan het strand van Klong Nin. Is maar 5 km verder, maar een totaal ander strand. Mooi nieuw hotel met een nog mooiere kamer, zwembad, iedere ochtend ontbijt geserveerd op je eigen terras en de “vliegende draakjes” zitten hier gewoon voor de deur. De eigenaar spreekt geen woord Engels, maar vindt het zo geweldig dat wij genieten van zijn tuin, de planten en de beestjes dat hij zijn personeel opdracht geeft ons een kokosnoot met klappermelk te serveren 👍

Morgen reizen we weer verder, laten Koh Lanta achter ons. Echt een geweldig eiland, mooie stranden, prachtige eilandjes in de buurt en hele vriendelijke, gastvrije mensen. Op naar Krabi  waar we voor 4 nachten gereserveerd hebben en dan komen we al bijna weer naar huis.

Groeten,

Johan en Henny

1. Ria Otten:
    4 februari 2019
    Prachtig verhaal weer en ook de foto,s bedankt en veel vakantie plezier nog.
    Groetjes uit Vlijmen.
  2. Ria Maas:
    4 februari 2019
    Niet alleen een mooi verslag maar ook prachtige foto's . Geweldig dat de mensen zoveel voor je doen. Groetjes Frans en Ria
  3. Tonny en Pieter:
    4 februari 2019
    Fijn dat jullie zo genieten van het land en de vriendelijke mensen.Geniet nog van jullie laatste weken.
  4. Corry:
    4 februari 2019
    Zo prachtig weer ja tjuc
  5. Corry:
    4 februari 2019
    Ha prachtig verhaal...en de tuk.tuk chauffeurs moeten ook wat verdienden .aan die rijke toeristen..haha.wat geweldig om dit weer mee.te maken...😊😊blijf goed op elkaar passen hé..groetjes van ons
  6. Jan en Bea Brands:
    4 februari 2019
    Wat geweldig en Mooi, geniet ervan
  7. Cora Versluis:
    Heerlijke belevenissen!!
  8. Gerard - toos:
    5 februari 2019
    Het kan niet op het een nog mooier dan het ander.
    Misschien heimwee als het einde dichter bij komt.
  9. Ineke van den Hout:
    7 februari 2019
    Wat een luxe iedere ochtend ontbijt geserveerd met als klap op de vuurpijl kokosnoot met klappermelk buiten dit , prachtige foto's . Wat zullen jullie genieten van dit alles Geweldig ...... nog veel plezier. groetjes ..