Koh Samui en Khao Sok

28 januari 2019 - Khlong Sok, Thailand

Sawatdee kha (oftewel goedendag),

Vorige week zondag zijn we van Koh Tao naar Koh Samui vertrokken. We worden door de eigenaar van het hotel met de pick-up naar de ferryhaven gebracht waar we in moeten checken voor de catamaran. Er staat een megalange rij want op deze boot stopt ook bij Koh Pagnan, iedereen krijgt een sticker opgeplakt met de eindbestemming en ook de bagage wordt voorzien van een lintje in de juiste kleur. We kunnen ook alvast een taxi regelen die ons op Koh Samui naar het hotel brengt, dus op de sticker wordt ook nog eens geschreven waar je hotel ligt. Een hectisch gebeuren, maar uiteindelijk klopt het allemaal en om 12.30 uur staan we bij het Samui Green hotel in Chaweng waar we de komende 4 nachten zullen blijven. Mooie grote en rustige kamer, eigenaar voor wie niets teveel is, uiterst vriendelijk en alles voor de klant.

Chaweng heeft een strand van 6 km waar je de hotels en restaurants vindt. De straten erachter vind je nog meer hotels, restaurants, souvenirkraampjes, kledingzaken, supermarkten, discotheken en een boksstadion waar elke avond met veel spektakel een wedstrijd thaiboksen is. Ons hotel ligt gelukkig in het wat rustiger gedeelte van de stad en tegenover een geweldige openlucht seafoodmarket waar elke avond de lekkerste verse vis, maar ook andere overheerlijke Thaise gerechten klaargemaakt worden. Wij maken van de gelegenheid gebruik om ons tegoed te doen aan verse tonijn, white snapper, red snapper en barracuda!

Dinsdag gaan we met een “songthaew” (collectieve pick-up-taxi) naar Lamai om daar het stadje en strand te bekijken. Ook even naar het postkantoor om de ansichtkaarten voor de kleinkinderen te versturen. Speciaal loket voor postzegels, je geeft je kaarten af, de postzegels worden met een lijmstift opgeplakt, meteen gestempeld en in een bak voor het buitenland gelegd. Zo simpel kan het dus zijn 😉 Het strand van Lamai is overigens een stuk rustiger dan dat van Chaweng, maar ook een stuk viezer. Veel zwerfafval dat vanuit zee aanspoelt en hier is niemand die zich geroepen voelt het op te ruimen, jammer.

Onze laatste dag op Koh Samui lopen we een stukje het achterland in, langs het meer en komen terecht op de lokale markt, waar geen toeristen komen en we onze ogen uitkijken. Groenten die we nog nooit gezien hebben en waarvan we geen idee hebben hoe je die eet, laat staan hoe het smaakt. De slagers hebben het vlees op de kraam liggen met daarboven electrisch aangedreven waaiers voor de vliegen en aan de koppen en poten die erbij hangen kun je zien of men varkens-, rund- of kippenvlees verkoopt. Verder kramen vol met huishoudelijke producten en kleding. Geweldig en we wagen het toch om hier bij een straatrestaurantje te lunchen en een Pad Mama te bestellen die vers bereid wordt. Heerlijk gegeten en om je vingers bij af te likken. De eigenaresse beloofd ”papa en mama” een flinke korting op de kreeft als we vanavond terugkomen ....... en het kost hier al bijna niks 😉

Donderdag worden we om 6.30 uur bij het hotel opgehaald en naar de haven gebracht waar de ferry naar Surat Thani vertrekt, daar staat dan weer een busje klaar dat ons naar Khao Sok brengt, dus weer hetzelfde ritueel, sticker en lintje in de kleur van de bestemming en alles komt goed. 12.30 uur komen we aan bij Khao Sok, waar de chauffeur stopt bij de afslag naar het Nationaal Park waar zo’n beetje alle hotels liggen. We zitten met 8 personen in het busje en de chauffeur biedt aan om ons voor 50 baht p.p. voor de deur van het hotel af te zetten. Volgens ons was dit de afspraak al, maar voor € 1,50 gaan we niet in discussie en heeft die man ook een goede dag. Als toerist ben je nu eenmaal een wandelende pinautomaat 😜

We hebben voor 3 nachten gereserveerd bij Green Valley Hotel, hebben een mooi huisje in een prachtige tropische tuin, goed restaurant erbij en supervriendelijke mensen. Dit alles op loopafstand van het Nationaal Park en ‘s morgens wakker worden met het geluid van de gibbons, wat wil je nog meer? We boeken nog 2 nachten bij en brengen 3 dagen een bezoek aan het Nationaal Park om te genieten van de prachtige natuur. Lange wandelingen en elke keer weer anders. We gingen hier naartoe voor de vliegende draakjes en die hebben we volop gezien en gefotografeerd, maar ook andere hagedisjes, vogels, prachtige vlinders en de 2 soorten apen. Een aantal jaren geleden zijn we hier ook geweest en we zien nu dat het dorp door de jaren heen flink uitgebreid is met hotels, lodges, restaurantjes, winkels en reisbureautjes. Maar allemaal kleinschalig en middenin de natuur.

We hebben genoten hier en gaan morgen weer verder, Koh Lanta deze keer waar we voorlopig ook 3 nachten gereserveerd hebben. We gaan het zien.

Groeten allemaal en tot het volgende verslag.

Liefs, Johan en Henny

1. Ria Maas:
    28 januari 2019
    Wat zien jullie bruin zeg. Er is 1 foto die jullie gemaakt hebben van de aap met baby, die lijkt op de foto die de worldpresfoto heeft gewonnen. Het zal op de markten die jullie bezocht hebben wel lekker naar kruiden ruiken. Veel plezier nog en tot het volgende verhaal. Liefs Frans en Ria
  2. Tonny en Pieter:
    28 januari 2019
    Jullie reisverslag weer met plezier gelezen en genoten van de mooie foto,s.Groetjes Tonny
  3. Ineke van den Hout:
    28 januari 2019
    Wat een fantastische reis toch weer. Wat jullie meemaken en zien is met geen pen te beschrijven .Geniet ze verder ik lees het wel weer . Uit kijken. je weet nooit he. Lieve groetjes van mij Krijg van beneden te horen en ik dan haha ook van Wil.
  4. Theo Hendriks:
    28 januari 2019
    Hallo wat een onderneming alweer vroeger waren het reisjes die jullie maakten naar Frankrijk
    Nu zijn het wereld reizen geniet er maar lekker
    wij zien op de fotos dat dat wel goed zit
    gr Nellie Theo
  5. Corry:
    28 januari 2019
    Prachtig verhaal..geweldig om te lezen wat een reis weer en indrukken. Genieten samen en God op elkaar passen xx
  6. Gerard - toos:
    29 januari 2019
    De verhalen worden steeds langer net als jullie belevenissen.
    Wat een indrukken ‼️Maar het klopt allemaal en jullie zijn niet verdwaald.
    Zijn de mensen zo voor de toeristen
    Of onderdanig?
    Weer ‘n prima reisverslag.
    Het gaat jullie goed😍
  7. Wil wels:
    31 januari 2019
    Leuk om jullie reisverslag weer te lezen.
    fijn dat alles weer voorspoedig gaat. nog veel reisplezier