Een week onderweg

14 januari 2019 - Koh Tao, Thailand

Lieve familie en vrienden,

We zijn inmiddels een week onderweg en het voelt weer helemaal goed in Thailand. Vorige week maandag vertrokken en na een goede en (boven verwachting)  prima geregelde vlucht door KLM en Air France zijn we dinsdagochtend om 8.45 uur geland op de luchthaven van Bangkok. Meteen al lekker warm en buiten op zoek naar de shutlle die naar het Passenger Transport Center rijdt en van daaruit gaat dan een expressbus naar treinstation Hua Lampong. Dachten we, haha. Eenmaal bij het PTC kan niemand ons vertellen waar en hoe laat die expressbus dan komt en om een lang verhaal kort te maken. We gaan met de shuttle terug naar de luchthaven, nemen de Cityline naar Makkasan en stappen daar over op de metro die als eindpunt Hua Lampong heeft. Tegen twaalven zijn we bij het al door ons gereserveerde hotel voor de komende 2 nachten.

Eerste dag proberen wakker te blijven en meteen te wennen aan het tijdsverschil van 6 uur. Hotel Bangkok Centre ligt vlakbij het station en Chinatown waar we uiteraard ‘s avonds gaan eten. Gezellige drukte en heerlijke gerechten buiten op straat.

Omdat we vorig jaar de “must sees” van Bangkok al bezocht hebben wandelen we deze keer vanuit het hotel eens een keer de andere kant op dan de meeste toeristen en komen via de drukke Rama IV road langs winkeltjes met allerlei curiosa, kleine kruidenierszaakjes, eettentjes en zijstraten waar je je ogen uitkijkt. Daartussen grote moderne kantoren, wolkenkrabbers en loopbruggen om de drukke weg over te steken. We komen langs een prachtige Chinese tempel waar men druk aan het offeren is en daarnaast de boedhistische tempel Wat Hua Lampong waar heel veel monniken bij elkaar zijn voor, naar wij denken, belangrijke bijeenkomst. In een grote ruimte zitten een stuk of vier monniken op een podium gebeden voor te lezen en in de zaal daarnaast zijn tafels prachtig gedekt en zitten de andere monnikken te eten. Zij worden bediend door schooljeugd die de maaltijden die buiten gekookt worden binnen brengen. En wij mogen daar gewoon tussendoor lopen en ons verbazen. We worden vriendelijk gegroet, mogen foto’s maken en gevraagd waar we vandaan komen, heel bijzonder om mee te maken. Na dit onverwachte bezoekje komen we terecht in het Lumphinipark en daar zien we dansend, fietsend, joggend en trimmend Bangkok langs de vijvers en tussen de prachtige bomen en planten. ‘s Middags nog even met de metro en de Skytrain naar het Victorymonument en daar weer een ander stukje Bangkok ervaren. Een geweldige stad en we hebben nog maar een heel klein stukje gezien.

Donderdag om 8.05 uur met de trein van Bangkok naar Prachuap Khiri Khan in het zuiden aan de Golf van Bangkok. Een rit van bijna 6 uur, maar wel een “luxe” deze keer, gereserveerde stoelen, een hapje, een drankje en een warme maaltijd onderweg. Stel je er niet teveel van voor want de stoelen zijn doorgezakt, de rugleuning zit los, het raam is niet helemaal zoals het zou moeten zijn, maar voor Thaise begrippen is het prima ;-)

We hebben voor 4 nachten Prachuap Grand Hotel gereserveerd, vrij nieuw hotel met mooie schone kamers en op loopafstand van de 2,5 km lange boulevard. Na de drukte van Bangkok is het wel heel rustig hier in Prachuap. Even wennen, maar ook hier vermaken wij ons wel. We leggen hier heel wat “wandel“-kilometers af want er is zoveel te zien. Vanaf de boulevard en pier een prachtig uitzicht op de berg Khao Chong Krachok met daarbovenop een tempel die met 396 treden te bereiken is. Langs de trappen lopen de nieuwsgierige makaken, leuk maar wij houden ze liever op afstand.

Zaterdag zijn we naar Ao Manao en Khao Lam Muak gewandeld.  Om hier te komen loop je over de legerbasis, een prachtig gebied met ook een stukje historie. Tijdens de 2e WO was dit de plek waar het Japanse leger Thailand binnen viel en is hier ook behoorlijk gevochten, op dit moment zijn er nog steeds militairen gelegerd en is er een vliegveld. Omdat er een prachtige baai en een mooi stukje natuur ligt heeft de regering besloten dat het gebied toegankelijk moet zijn voor Iedereen. Je moet je wel even melden bij de ingang en op sommige plekken mag je geen foto’s maken. Maar langs het strand aan de baai vermaken de Thaise families zich uitstekend in de weekenden, het is er een drukte van belang. Wij lopen vanuit  de baai richting Khao Lam Muak en volgens de kaart zo terug naar Prachuap. Komen langs de koninklijke residentie en een wachtpost van de Militaire Politie. Daar mogen we te voet niet verder, alleen met de auto, brommer, tuk tuk of fiets. Ja, die hebben we dus niet en er wordt getelefoneerd, er komt iemand naar die rare toeristen kijken die aan de wandel zijn. Er wordt wat gediscussieerd en uiteindelijk is er een vriendelijke mijnheer met een tuk tuk die ons wel door het gebied van 500 meter wil rijden zodat we daarna weer verder kunnen lopen. Khao Lam Muak is zeer de moeite waard, berg van kalksteen met aan de voet Dusky langoeren, van die leuke donkere apen met grote witte ogen en oranje jonkies. Mooie vogels, een vissershaven en nog wat historische vliegtuigen uit de 2e WO.

Zondag willen we nog graag naar de teakhouten tempel Wat Ao Noi. We laten ons brengen met een tuk tuk en zijn de enige toeristen hier. Veel Thai komen naar deze bijzonder mooie  tempel om te offeren en zich te laten zegenen door een monnik. Wij zijn getuigen van zo’n ceremonie, heel apart. Naast de tempel ligt een klooster en een grot waar een liggende boedha  te aanschouwen is. Langs de viskwekerijen en de grote haven van Ao Noi lopen we terug naar Prachuap. Heel veel foto’s en 8 km verder zijn we terug bij het hotel en gaan onze rugzakken weer pakken om verder te reizen.

Vanmorgen vroeg zijn we met een van opgehaald bij het hotel en naar Chumphon gebracht, van daaruit met de bus naar de pier om met een catamaran Kao Tao te varen. Vanmiddag aangekomen en het is de bedoeling dat we hier een kleine week blijven. Heel iets anders weer, na het eten op de avondmarkten en kleine restaurantjes vanavond weer eens een keer aan zee gezeten.

Groeten allemaal en tot het volgende verslag.

Johan en Henny

1. Ria Otten:
    14 januari 2019
    Dat was een mooie eerste week, veel plezier en genieten maar , groetjes van ons.
  2. Gerard - toos:
    14 januari 2019
    Wat zijn het weer mooie reisverslagen.
    Ik vraag me af of jullie nooit verdwalen?
    Thuis al de reis op papier voorbereid dat moet haast wel.
    Jullie zijn natuurlijk al zo’n ervaren reizigers‼️
    Maar nog een paar weken te gaan
    En sla het maar op in je brein die wordt zo overvol.
    Het gaat jullie voor de wind en lekker blijven looooooopen van enz. Enz.
  3. Cora Versluis:
    14 januari 2019
    Klinkt weer geweldig!!! Jaloers weer!!
  4. Ria Maas:
    14 januari 2019
    Wat hebben jullie al veel gedaan , gezien en meegemaakt. Het reisverslag is zo mooi geschreven dat het lijkt of we er zelf bij zijn. Nog heel veel plezier. En blijven schrijven hè. Liefs Frans en Ria.
  5. Tonny en Pieter:
    14 januari 2019
    weer genoten van jullie reisverslag en mooie foto,s
  6. Jan en Bea Brands:
    Mooi avontuur in Thailand, leuk verslag en nog veel plezier. Liefs jan en Bea
  7. Hans Pennings:
    15 januari 2019
    Mooi reisverslag. Lijkt wel of dat we er zelf bij zijn. Hebben ook veel van Thailand gezien. Heel veel groetjes en geniet ervan. Hans en Ankie
  8. Wil wels:
    15 januari 2019
    Wat een verhalen weer. Fijn dat alles weer goed gaat. leuk om alles weer te lezen.
    liefs en groeten Wout en Wil
  9. Corry:
    16 januari 2019
    Jee..wat een ervaring in een week..veel gezien en gedaan...Prachtig mooi verslag
    Gezellig om mee te lezen..Groetjes. van ons
    En goed op elkaar passen hé dikke knuffel
  10. Benny Wels:
    20 januari 2019
    Mooi reisverslag van de eerste week en leuk om te lezen...jullie vervelen je eigen niet...ik ga nu het tweede verhaal lezen...hihi...groetjes..