Een goed begin

13 januari 2018 - Hua Hin, Thailand

Lieve en beste familie, vrienden en (oud)collega!s,

Afgelopen zondag zijn we begonnen aan onze reis van 4 weken door het zuiden van Thailand. Zondagavond  7 januari zijn we met 1,5 uur vertraging vanuit Amsterdam naar Dubai vertrokken, voor het eerst met Emirates gevlogen en dat is zeker niet verkeerd. De vlucht naar Dubai werd uitgevoerd met een airbus A380 een toestel met 2 verdiepingen, bredere zitplaatsen, meer beenruimte dan normaal. En met een vriendelijke bemanning, uitstekende maaltijd en prive-entertainment is een vlucht van 6 uur goed uit te houden. Maandagochtend landen we 8.45 uur, plaatselijke tijd waar om 11.45 uur de aansluitende vlucht naar Bangkok vertrekt. Grote luchthaven daar in Dubai, onze hoofdbagage gaat rechtstreeks door naar Bangkok, maar we moeten toch eerst met de handbagage door de douane, die eenmaal gepasseerd door de hallen met grote pilaren, sjieke winkels, veel bling bling en neppalmen op weg naar gate C10. Lift naar boven, pijlen volgen, lift naar beneden, een paar roltrappen en al met al zijn we bijna 3 kwartier onderweg om bij de gate te komen. Gelukkig is daar een goede koffietent, kunnen we ons wat opfrissen, alvast wat koelere kleding aantrekken. De vlucht van weer 6 uur naar Bangkok vertrekt precies op tijd, deze keer geen airbus 380, maar een Boeing met niet meer zulke brede stoelen, maar wel behoorlijk wat beenruimte en ook weer een uitstekende verzorging. We landen keurig op tijd om 20.45 uur op de luchthaven van Bangkok, bagage ophalen, langs de douane en met de Airport Rail Link (skytrain) in een half uur naar station Phaya Thai, daar nemen we een taxi die ons in een kwartier naar het gereserveerde hotel in het centrum brengt. Qua prijs worden we door de chauffeur voor ons gevoel genept, maar zijn blij dat we er zijn na bijna 24 uur reizen en hebben geen zin in discussie. Inchecken, het hoognodige uit de bagage halen, nog wat eten en dan slaap inhalen.

We hebben voor 4 nachten gereserveerd in Bangkok, het hotel ligt op loopafstand van alles wat we willen gaan zien en de eetgelegenheden in Chinatown. Dinsdag gaan   we na het ontbijt meteen op pad want we willen naar het Grand Palace en een vaartochtje door de khlongs gaan maken. Op advies van een local gaan we eerst varen, in een longtailboot de rivier over, door een sluis en dan de khlongs (kanalen) in. We bekijken vanuit  ons bootje het dagelijkse leven van de mensen die langs het water wonen, mooie huizen, armoedige huizen, soms keurig netjes en soms een grote bende. Na nog een keer door de sluis zijn we na een uur weer terug bij de aanlegsteiger en worden met een tuk-tuk naar een toeristenbureautje gebracht waar men ons kan adviseren over het vervolg van de reis. Leuk advies krijgen we van een heel vriendelijke mevrouw, maar wij willen ons eigen plan trekken en niks vastleggen en dan is mevrouw in een keer toch minder goedlachs. De tuk-tuk-driver bedanken we voor zijn diensten en lopen verder richting paleis door een geweldige wijk. Allerlei werk wordt hier verricht, wassen, strijken, kleermakers, schoenmakers, sleutels gemaakt, groente en fruit verkocht en heel veel eten verkocht. We lunchen met wat stokjes sate, een soort mihoen in een vreemd uitziende soep, toch maar proberen en de smaak is uitstekend, lekker zelfs. Ons geplande bezoek aan het paleis en de tempel gaat deze middag niet door, bij de entree blijken we niet aan de kledingvoorschriften te voldoen. Een t-shirt mag, maar de mouwtjes van Henny’s shirt zijn niet lang genoeg en een kuitbroek is al helemaal niet toegestaan. Mag de meegebrachte sarong overheen, maar die broek moet  langer en Johan moet ook echt een lange broek aan. Volgende keer dan maar, we gaan nu een bezoekje brengen aan de Wat Poh, de oudste tempel van Bangkok met de liggende Boeddha van 46 meter lang en 3 meter breed, verder staan er nog 99 chedi’s, relikwieenkapellen, en geweldig om rond te lopen overal ruik je wierook en zie je rotstuintjes met miniwatervallen en allerlei kunstzinnige beelden.

Woensdag regent en onweert het ‘s ochtends dus blijven we wat langer in het hotel. Tegen de middag klaart het op en lopen we richting station om te informeren naar de mogelijkheden voor  vervoer bij het vervolg van onze reis. De weg gaat door Chinatown en daar kom je ogen en oren tekort, zoveel te zien. We bezoeken een Chinese tempel waar weer op een hele andere manier geofferd en gebeden wordt dan bij de boeddhisten. Onderweg komen we ook langs de gouden boedhha, de grootste ter wereld, 5 meter hoog en gegoten van 5 ton puur goud. Nu we er toch zijn ook zeker een bezoekje waard.

De nodige informatie opgehaald bij het station en dan de wandeling terug door Chinatown waar we ons nu mengen tussen de vele mensen die daar rondlopen, hele smalle straatjes waar van alles verkocht wordt van groente, fruit, specerijen tot speelgoed, haarstukjes, sokken, brillen, noem maar op het is er gewoon. Tussen al die mensen door proberen dan ook nog tuk- tuks, auto’s, brommers en kruiers met metershoog bepakte wagentjes te rijden. En niemand wordt kwaad, ongeduldig of irritant, gewoon de tijd nemen. Elke avond gaan we ook eten in Chinatown, langs de straat staan een aantal tafels met plastic krukjes,  wat gasflessen met wokpannen en een kraam met gekoelde vis, garnalen, zeevruchten en wat kip of varken. De kok staat hiervoor te werken en men staat in de rij voor een plaatsje, na de eerste keer snapten wij ook waarom, het is er zo lekker en we hebben dan ook alle avonden daar gegeten. Deze middag echter konden we niet ontdekken waar het restaurant was, tot we dezelfde avond teruggingen en zagen dat alle stalletjes met koopwaar weg waren en eetgelegenheden daarvoor in de plaats. Hoe efficient kan het zijn 😉

Donderdag gaan we nog een keer proberen het paleis te bezoeken en veel te warm gekleed, maar wel volgens de voorschriften, gaan we op pad. Onderweg komen we langs een prachtig stadspark dat we natuurlijk ook even willen bezoeken en daarna naar het paleis. We mogen binnen, haha en het is de moeite zeker waard geweest. Heel veel toeristen, maar als je in Bangkok bent moet je dit ook niet overslaan. Mooie tempels, bij elke ingang 6 meter hoge tempelwachters, demonen, fabeldieren en Chinese beelden. Het hele complex is omsloten door een overdekte galerij van 1 km wandschilderingen die het verhaal van de overwinning van het goede op het kwade uitbeelden. Absolute top is de Wat Phra Kaeo, gebouw met veel mozaiek, goud en glitter en in de wijdingszaal staat op een gouden podium de smaragdboeddha, het heiligste boeddhabeeld van Thailand. Er is dan ook een apart deel waar alleen de Thai in mogen om te komen offeren en bidden. Tot slot bekijken we de oude koningsresidentie nog even die alleen nog gebruikt wordt voor hele officiele gelegenheden van het koningshuis en een expositie als herinnering aan de overleden koning Bhumibol.

Onze dagen in Bangkok goed besteedt en ongetwijfeld is er nog veel meer, maar we hebben nu genoeg stad gezien en vanmorgen zijn we vanuit Bangkok in 4 uur met de trein naar Hua Hin gereisd. Voor maar liefst 88 baht (€ 2,50) en niet p.p. maar samen!! Zijn nu in een gezellig klein hotel aan de Golf van Bangkok en genieten van de rust aan het strand na de hectiek van de stad. Maar daarover later meer.

Groeten van ons,

Johan en Henny

1. Pascal en judith:
    13 januari 2018
    Wat een mooi begin van jullie reis en wat hebben jullie alweer veel mooie dingen gezien. Nog veel reisplezier
    Groetjes Pascal en Judith
  2. Ria Otten:
    13 januari 2018
    Weer een mooi verhaal en belevenissen.
    Herkenbaar daar ook voor ons , leuk om via jullie weer wat mee te krijgen over Thailand.
    Henny en Johan veel vakantie plezier samen, groetjes van ons.
  3. Cora Versluis:
    Leuk beschreven! Herinneringen komen weer boven. Heel veel plezier!! X Cora
  4. Hans Pennings:
    13 januari 2018
    Johan en Henny, geniet van het mooie Thailand. Wij zelf hebben helaas het Paleis niet mogen bezoeken omdat de zus van de koning was overleden. Verder prachtige stad voor een dag of 5.
  5. Anke Muskens:
    Zo weer een mooie reis! Genieten!! X anke
  6. Ria Maas:
    13 januari 2018
    Wat een mooi verhaal weer. Je kunt het zo mooi beschrijven . We kijken door jullie ogen mee. Lekker goedkoop haha. Kijk nu al uit naar het volgende verslag. Groetjes Frans en Ria.
  7. Gerard van Hooren:
    13 januari 2018
    Het eerste verhaal is al de moeite waard.
    Jullie zijn wellicht goed geinformeerd om dit allemaal te bezoeken.
    Veel werk. Verricht voor vertrek
    Het is wel een heel andere wereld.
    Verschillen tussen het Westen en Oosten van de wereldbol.
    Het begin is gemaakt en breng het tot een goed einde.
    Bossche groet,Houdoe.
  8. Tonny en Pieter:
    13 januari 2018
    We hebben weer genoten van jullie verslag. Krijg zo zin om mee te komen eten.Kijk uit naar het vervolg.
  9. Ineke van den Hout:
    16 januari 2018
    Nou het is weer goed begonnen ,in gedachten zag ik het voor me , geweldig. Ook ik kijk uit naar het volgende verhaal ... groeten...
  10. Corry:
    16 januari 2018
    Ha vakantiegangers....leuk om te lezen ..hebben jullie die serie wel eens gezien over het goud delven ???? En dan zoveel goud te zien machtig zeg....maar een driekwart broek nee dat mag niet ..maar goed dat je een passend pak mee hebt genomen haha.. .maar zeker leuk en gezellig die hele nauwe straatjes ..Ja álles moet er doorheen...geen wonder dat ze geen brandweer hebben.....maar super genieten ...en wij genieten nog een beetje mee 🤣🤣pas goed op elkaar ..en geniet
  11. Wil wels:
    17 januari 2018
    is weer de moeite waard zo te lezen. Goed dat je durft te proeven en het dan nog heel lekker vind. Misschien goed dat je niet van tevoren weet wat het is.
    Houdoe, tot kijk.
  12. Benny Wels:
    17 januari 2018
    Leuk om te lezen hoe jullie het allemaal beleven en meemaken.Een mooi verslag weer...veel reisplezier nog en ik wacht nieuwschierig het vervolg af...veilige reis verder en groetjes..