Bahia Uvita, Dominical, La Guacima en weer naar huis

5 juni 2019 - Guácima, Costa Rica

Hola familia y amigos,

Maandag 27 mei hebben we Puerto Jimenez achter ons gelaten en om 9.00 uur de bus genomen naar Palmar Norte want daar komt de aansluiting naar Uvita. Hier op Peninsula Osa is het allemaal wat lastiger dan in de rest van Costa Rica om met het openbaar vervoer van de ene naar de andere plaats te komen. Komt ook goed, maar duurt alleen wat langer. 11.45 uur zijn we in Palmar Norte en daar gaan we op zoek naar een bus die ons naar Uvita zal brengen. Bij de dichtsbijzijnde halte gaat de eerste bus om 15.00 uur en daar staan natuurlijk heel veel taxichauffeurs die hun diensten aanbieden. Beetje navragen en dan blijkt er een paar blokken verder nog een andere halte te zijn waar er een vertrekt om 12.45 uur. Betere optie en tijd voor een kopje koffie, het bekijken en te woord staan van de tico’s die ook met de bus mee gaan en willen weten waar we vandaan komen en waar we heen gaan. Geen luxe bus en veel stops onderweg, maar na een kleine twee uur verder staan we in Bahia Uvita bijna voor de deur van Cabinas Bahia Ballena.

Marcos de eigenaar herkent ons nog van twee jaar geleden, we worden hartelijk welkom geheten en krijgen de mooiste kamer die hij heeft. Hij gaat meteen Mariella zijn vrouw informeren en blijft handen schudden en bedanken dat we terug zijn. Drie nachten zijn we gebleven en hebben het weer prima naar onze zin gehad. Veel gewandeld en heel veel rode macaws gezien, die rond deze tijd komen eten van de rijpe vruchten in de amandelbomen. Lange strandwandeling en bij eb een bezoekje aan de “walvisstaart” een rots in de vorm van een walvisstaart waar je bij eb heen wandelt en kunt zien hoe de golven in elkaar overlopen. Mooie vogels, leguanen, prachtige bloemen en planten en tegenwoordig ook leuke restaurantjes en op woensdag een biologische markt. Groente en fruit, eigengebakken brood, gerookte vis en vlees, honing, kruiden en er wordt zelfs yogales gegeven. Er staat ook een jongen met eigengemaakte harde kaas van geitenmelk (manchego), uiteraard moet Johan even weten hoe en wat, dit is uiteraard wederzijds en we hebben een leuk gesprekje over kaas.

Donderdag nemen we afscheid van Mariella en Marcos, krijgen dikke knuffels en een cadeautje ter herinnering. Henny moet nog even een nummer voor de loterij voor hen uitkiezen en: “Als ik een grote prijs heb mi amor, mogen jullie volgende keer gratis terugkomen zolang als je wilt” 😉

Het is maar een half uurtje met de bus van Uvita naar Dominical waar we de laatste vijf dagen van onze reis afsluiten met een beetje luxe in Villas Riomar. Prachtig hotel op 10 minuten lopen van Dominical,  mooie kamers, goed restaurant met geweldige maaltijden, mooie tuin, eigen sendero op het terrein en twee zwembaden waarvan het mooiste op dit moment gerenoveerd wordt. Beetje jammer is maar och, kleinigheidje. Ook hier elke dag een flink stuk lopen, langs de Rio Baru, langs het (keien)strand van Dominical, over het terrein van Villas Riomar en ook hier weer genieten van de mooie natuur en ons verbazen over de grote hoeveelheid dieren die we elke keer weer zien overal in Costa Rica.

De Amerikaanse brouwerij in Dominical bestaat ook nog steeds, we gaan een biertje drinken, maar het kan ons dit jaar niet bekoren. Beetje bitter, veel hop. Zaterdag is ook hier een biologische markt en wie zien we daar? Juist de jongen van de kaas uit Uvita, weer een leuk gesprek en verder veel van dezelfde producten als in Uvita met het verschil dat er hier geen yoga is, maar massage op de muziek van klankschalen en met wierook. Het is maar waar je van houdt 😉

Dinsdagochtend 9.00 uur de bus van Dominical naar San Isidro el General oftewel Perez Seledon, allebei goed maar wel een beetje verwarrend voor ons als toerist. Om 10.30 uur de aansluiting naar San José en een lange maar mooie rit door de bergen. Tegen 14.00 uur arriveren we bij de busterminal van Grupo Blanco. Tien minuten lopen naar de bushalte van La Guacima,  eerst even wat eten, 15.00 uur de bus en dan zijn we om 16.30 uur weer terug op onze “basis” om de laatste 2 dagen nog even te genieten van de gastvrijheid van Liz en Bertus.

Vandaag naar goed gebruik weer een boompje gekocht om te planten in de tuin, een araucaria, morgen gaan we hem planten. Bertus heeft al een mooie plek bedacht waar onze boom moet komen. Vanavond waren uitgenodigd bij Margot om “chifrio” te eten en afscheid te nemen. Onder het genot van een glaasje wijn en wat hapjes kijken we naar de 3e playoff wedstrijd NBA: Warriors-Toronto.

Morgen de laatste dag, boompje planten, kaas keuren, rugzakken weer gepakt. We hebben inmiddels ingecheckt op de vlucht van San José naar Frankfurt om 19.35 uur en vervolgens Frankfurt-Amsterdam. Bertus brengt ons morgen om 16.00 uur naar de luchthaven van Juan Santamaria en alles volgens plan verloopt landen we vrijdagavond om 18.35 uur op Schiphol.

En dan zitten de 2 maanden er weer op, we hebben deze keer vrij rustig gereisd, overal wat langer gebleven en ook voor de 10e keer weer erg genoten. Veel mooie dingen gezien, prachtige natuurgebieden bezocht, lange wandelingen gemaakt, soms lange reisdagen maar ons geen moment verveelt. Ik denk misschien wel 2000 foto’s gemaakt en 4 kaartjes vol gefilmd, dat wordt dus ook nog even nagenieten thuis.  Mooie hotels, lodges en cabinas bezocht, leuke en bijzondere mensen ontmoet en ook gemerkt dat de Spaanse taal ons steeds beter af gaat. “El habla mucho, pero ella habla muy bien” (hij praat veel, maar zij heel goed) 😂🤣 De vorderingen van het hotel hier gevolgd en gezien dat het heel mooi wordt, opening niet meegemaakt, maar we komen zeker nog een keer terug. “Cuando Dios quiere” zoals men hier zegt.

Ook weer goed om naar huis te gaan, de kinderen, kleinkinderen en jullie straks allemaal weer te zien. En we verheugen ons op het bruine brood, melk, lekkere kaas en vleeswaren.

Hartelijke groeten en snel tot ziens.

Johan en Henny

1. Pascal en judith:
    6 juni 2019
    Wat hebben jullie het weer fantastisch gehad. Een goede terugreis
  2. Jose van den Eng:
    6 juni 2019
    Mooi om jullie verhaal weer te lezen, maar inderdaad genoeg apps mailtjes en FB. Het wordt weer tijd om bij te babbelen.
    Fijne en veilige reis terug.
    Hasta Pronto 🙋‍♀️
  3. Tonny en Pieter:
    6 juni 2019
    weer genoten van de mooie foto,s en jullie reisverslag .Goede terugreis en tot ziens
  4. Wil Wels:
    6 juni 2019
    Veel weer gezien en genoten maar oost west thuis best. Goede terugreis
  5. Cora Versluis:
    6 juni 2019
    Prachtige herinneringen vergaard!! Goeie terugreis!!
  6. Ria Maas:
    6 juni 2019
    Wat een mooie reis weer. Een rustige reis !!! Voor ons zou het een vermoeiende reis zijn haha. Goede reis terug en hier weer genieten van de Hollandse pot.
  7. Corry:
    Prachtig tóch
    . De kids zullen blij zijn om jullie weer te zien op maar de volgende 😄 fijne reis