Ao Nang en Khao Sok

9 februari 2020 - Tambon Khlong Sok, Thailand

Lieve, beste familie en vrienden,

Vrijdag 31 januari laten we het mooie Koh Lanta achter ons en gaan op weg naar Ao Nang Krabi. Stipt om 12.00 uur worden we opgehaald door een minivan die ons naar Krabi zal brengen. Wij zijn de eersten die opgehaald worden en op weg naar de veerpont komen er nog 10 personen incl. hun bagage bij. Waarom nemen sommige mensen toch zulke grote koffers mee? 🤔 Maar goed, na wat passen en meten is alles en iedereen binnen en rijden we in 3 uur naar Krabi. Daar komen we op een wisselpunt, krijgt iedereen een sticker met eindbestemming opgeplakt en een chauffeur toegewezen. Wij gaan met 3 stellen naar Ao Nang en worden geacht in de pick up te klimmen. Henny hoeft niet te klimmen en mag voorin naast de chauffeur zitten. Gezellige rit, ik spreek geen Thai, de chauffeur heel gebrekkig Engels, maar met deze beperkte kennis, handen en voeten hebben we toch een leuk gesprekje. Wil uiteraard weten waar we vandaan komen, waar we nog naartoe gaan, hoe we heten, hoe oud  we zijn en of we kinderen hebben. Over zichzelf vertelt hij dat hij Charlie heet, aan Thaiboksen doet en daar Ali genoemd wordt maar bij het bedrijf waarvoor hij werkt noemen ze hem Pai. Nou de naaste familie (van Schijndel/Govers) snapt wel dat ik meteen wakker werd en voor degenen die het niet weten. Henny’s opa heette Frans, maar iedereen noemde en kende hem als Paike. Heb nog geprobeerd uit te leggen hoe het zat, maar dat is geloof ik niet helemaal gelukt 😂

Eenmaal aangekomen bij Sabai Resort, wat overigens “goed, fijn of blij gevoel” betekent (dat heb ik dan weer wel geleerd van Pai/Charlie/Ali) krijg ik een dikke knuffel als afscheid en worden we hartelijk ontvangen door Cha Cha van Sabai Resort. Bekend terrein en we wilden hier terug voor de rust, prachtige tuin, mooie bungalow en dat alles op loopafstand van de boulevard van Hat Noppharat Thara, het rustige deel van Ao Nang. Lopen gaat overigens elke dag een beetje beter, de wond op de knie van Johan geneest goed en zaterdag en zondag gaan we een behoorlijke wandeling maken langs de boulevard, naar het Nationaal Marine Park en dan ‘s middags rustig aan met een boek of puzzel bij het zwembad. Maandag gaan we het binnenland in en lopen een flinke ronde, komen op de mooiste plekjes langs de “gewone” huizen en de vriendelijke bewoners. Wij spreken geen woord Thai, behalve dan Sawadee Ka of Krap (goedendag) en Kap Kun Ka/Krap (dankjewel) maar dat is voldoende voor een lieve lach of uitleg van het een of ander. En we begrijpen elkaar.

Dinsdag 4 februari worden we om 10.00 uur opgehaald voor het transport naar Khao Sok. Eerst weer met minivan naar een wisselpunt, een ander dan op de heenweg en het is er heel  chaotisch en druk. Melden bij een bureautje, sticker met “Sok” op je borst en wachten, lang wachten, maar ook dat is reizen. Geweldig om de verschillen van reizigers te zien, verbazen, bewonderen en verwonderen. Is bijna niet te omschrijven, maar wij genieten ervan en voor we het weten is het 12.00 uur en komt er een grote bus waarin we met 30 personen naar Khao Sok gebracht worden. Onderweg nog een plas/eetpauze en tegen 15.00 uur worden we bij de ingang van het Nationaal Park afgeleverd. Voor ons is het dan nog een minuut of tien lopen naar het Green Valley Resort waar we voor de eerste 3 nachten een kamer geboekt hebben en ook weer hartelijk welkom geheten worden. De manager, Kraisak, herkent ons van vorig jaar, geeft het meisje aan de receptie opdracht ons een bepaalde kamer te geven en nodigt ons voor die avond uit voor een drankje.

Woensdag voor het eerst naar het Nationaal Park, en we lopen het pad naar Bang Hua Rad, is 3 km over een redelijk pad met hier en daar wat stijgen en dalen. Goed te doen dus, maar  met alles wat we onderweg zien en tegenkomen, observeren, fotograferen en filmen doen we er heen en terug toch 4 uur over 😜 Late lunch en dan verder uitpuffen en genieten van de bomen, planten en vogels in de tuin van het resort.

Ondertussen hebben we een beetje rondgekeken naar een ander hotel in de omgeving voor nog 3 nachten in Khao Sok maar komen tot de conclusie dat we het bij Green Valley wel erg getroffen hebben en het is geen enkel probleem als we nog 3 nachten willen blijven. We boeken dus bij tot maandag de 10e.

Donderdag maken we een wandeling langs de rubber- en oliepalmplantages. Hier en daar een hotel of resort, maar ook een houtzagerij. De weggetjes zijn smal en we moeten even aan de kant voor een pickup, die vol ligt met kokosnoten en daarbovenop een aap. Waarschijnlijk een goed getrainde die de noten uit de kokospalm haalt. Geweldig 👍 Stukje verder zien we bij een klein huisje in de rubberplantage gele lappen aan een soort waslijn hangen. We vermoeden dat het de uitgewalste rubber is die moet drogen, maar willen het zeker weten. Lopen het erf op, er komt een hondje blaffen maar verder geen reactie op ons “hello” en het hondje kwispelt vrolijk om ons heen. Onder het afdak staan 2 mangels en de gele lappen zijn inderdaad de uitgewalste rubberballen die we in de bakjes op de plantages hebben gezien. Dan gaat er een deur open en komt een slaperige mevrouw naar buiten. Kijkt een beetje geschrokken en verbaasd. Wij maken onze excuses voor het wakker maken en stellen nog wat vragen, maar ze snapt er allemaal niet zoveel van. Je zult ook maar wakker worden en twee grote Europeanen op je erf zien die ook nog eens van alles willen weten. “Sorry en kap kun ka” dan maar 😉

Vrijdag opnieuw Nationaal Park, het is druk met Thaise scholieren. Waarschijnlijk een verplichte excursie want de meesten weten niet hoe snel ze bij de watervalletjes en swimming pools moeten komen en laten de trail voor wat het is. Eén groepje heeft het lef ons te interviewen, in het Engels weliswaar. Moeilijk te verstaan en met het opschrijven van de antwoorden hebben ze wat hulp nodig. Maar komt goed en na wat selfies met ons zijn zij tevreden en kunnen wij weer verder.

Zaterdag opnieuw een wandeling in de omgeving en komen we bij een Music Camp Festival terecht. Lopen langs de foodkraampjes en worden dan aangesproken door Kraisak, de manager van ons hotel. Hij blijkt een van de organisatoren van het Khao Sok Music festival te zijn en zeer actief bij Young Smart Farmers. Hij stelt ons voor aan een aantal young farmers en wij kopen en proeven wat van hun producten. Zoetigheid met kokos en gelatine, meloenijs en een drankje van geperste rietsuiker. Wij zijn waarschijnlijk de enige toeristen die hier rond lopen en na de nodige foto’s van en selfies met ons kunnen we onze wandeling vervolgen. We komen langs een oliepalmplantage waar men zojuist bezig is met de oogst, een zeer intensief werk en we mogen even komen kijken hoe de trossen uit de boom gezaagd worden. Een onverwacht erg leuke dag weer.

En dan vandaag zondag, onze laatste dag in Khao Sok en we gaan nog één keer naar het Nationaal Park op zoek naar vliegende draakjes. 9.30 uur zijn we al binnen en het is erg stil en rustig, lopen voor de 3e keer de trail en steeds lijkt hij weer anders en komen we weer wat nieuws tegen. Naast de hagedissen, apen, vogels, spinnen, prachtige bomen en planten, hebben we hier ook de boomkikker, de lantaarnkever en een mega-bidsprinkhaan gezien. Vandaag nog de neushoornvogel over zien vliegen en op het geluid van de gibbons afgegaan. Zagen heel hoog in de bomen wat beweging maar het was te ver om goed te kunnen zien. We hebben erg genoten hier, heel veel foto’s gemaakt en gefilmd, “het lekkerste voor het laatst” zullen we maar zeggen en gelukkig kon Johan hier weer goed uit de voeten.

Het is weer geweldig geweest, mooie reis. Hier en daar wat rustiger vanwege de blessure maar daar was met gemak een mouw aan te passen. Goede hotels/resorts, prachtige tuinen,  erg lekker gegeten overal en genoten van de verfijnde smaken van de Thaise keuken, de gastvrijheid, vriendelijkheid en humor van de bevolking.

Morgenochtend om 6.00 uur worden we opgehaald voor een rit van 2 uur naar de luchthaven van Surat Thani en hebben van daaruit een vlucht naar Bangkok geboekt waar we onze reis afsluiten. Woensdagavond om 20.10 uur (Thaise tijd) vliegen we weer terug en landen dan donderdagochtend 6.50 uur in Brussel. Maar eerst nog 2 dagen Bangkok!

Groeten en tot ziens, thuis in Nederland of in Oeteldonk 👍😉

Johan en Henny

1. Ria Otten:
    9 februari 2020
    Prachtig verhaal weer ,leuk om te lezen.👍
    Goede reis terug samen, groetjes van ons.
  2. Ria Maas:
    9 februari 2020
    Jammer dat jullie weer terugkomen. Ik ga jullie reisverslag missen. 😊. Weer een mooi verhaal. Fijn dat Johan zijn knie beter is en jullie nog veel hebben kunnen wandelen.
    Bedankt voor het mooie verhaal en tot ziens in Nederland en een goede reis terug.
  3. Johan en Henny Wels:
    9 februari 2020
    Dank je wel en je hoeft ons niet lang te missen hoor. Eerst een paar weken thuis en vanaf 16 maart gaan we weer op pad. Sri Lanka 😉👍
  4. Gerard - toos:
    9 februari 2020
    Een hele belevenis en we hebben mee gereisd en over het terugkomen via Bangkok ( Corona ),
    Jullie hebben weer veel ervaringen opgedaan ( als je die nog niet had )
    Ondanks de blessures die Johan had / heeft toch alles kunnen volbrengen.
    Weer helemaal klaar voor een behouden terugreis.
    Maak het goed af en tot in..........🥳
  5. Ineke van den Hout:
    9 februari 2020
    Wat jullie allemaal zien en meemaken is voor mij eigenlijk met geen pen te beschrijven . Ik vind het geweldig wat ik lees Nog een paar hele fijne en mooie dagen en dan weer richting NL 😘🙋‍♀️👍