Koh Lanta en een paar dagen verplicht rust

31 januari 2020 - Tambon Ko Lanta Yai, Thailand

Lieve en beste familie, vrienden en kennissen,

Vrijdag 24 februari zijn we van Koh Lipe vertrokken naar Koh Lanta. 9.00 uur met de speedboat en om 8.30 uur melden bij de pier. Vanuit Gecko Resort is het maar 10 minuten  lopen naar de pier en we willen daar nog even ontbijten.  Ruim op tijd vertrekken we, maar een ongeluk zit in een klein hoekje en onderweg struikelt Johan, gaat met rugzak en al onderuit. Knie en voet flink geschaafd en een pijnlijke enkel. Schrikken, maar gelukkig Is er meteen hulp van een paar mannen die aan het werk zijn en zij spuiten met een waterslang het zand en bloed weg. Lopen naar de pier gaat gelukkig nog en daar halen we onze EHBO-set tevoorschijn om de schaafwonden te verzorgen. Henny gaat ondertussen in de rij staan om in te checken en het ontbijt wordt een broodje uit de hand met een coffee to go.

Met de speedboat is het 3 uur varen naar Koh Lanta en we komen aan op de Saladanpier waar voldoende taxi’s klaar staan om iedereen naar de hotels te vervoeren. Wij kunnen mee met een pickup die ons naar het Clean Beach Resort brengt waar we 3 nachten geboekt hebben. Luxe bungalow met een fijn terras en uitzicht op een hele mooie tuin en een zwembad. Vanaf ons terras zien we meteen al een “vliegend draakje” op de boom zitten. Mooi plekje dus om Johans knie en enkel wat rust te geven.

Zaterdagmorgen gaan we toch maar even langs een kliniekje om naar de knie en enkel te laten kijken. Krijgen van alles mee om de schaafwonden te verzorgen, de pijn aan de enkel te verzachten en het advies niet teveel te lopen en rust te nemen. We besluiten om dan maar een dag of vier langer hier te blijven en gaan informeren bij de receptie. Helaas, 27/28 januari zit helemaal vol, maar daarna is er tot vrijdag plaats genoeg alleen niet dezelfde bungalow. Nou prima, boeken we voor die ene nacht wel een kamer bij de buren.

Maandag rugzakken inpakken, uitchecken en op naar de buren. “Oh sorry, sorry, a mistake” Kortom, er is geen kamer voor ons voor die nacht, maar er is wel een altenatief bij Baan Radieng resort aan zee en op 5 minuten lopen. Ja weinig keus, maar och voor 1 nacht 😉 Hele vriendelijke mijnheer komt ons ophalen en een even vriendelijke mevrouw staat ons op te wachten. Komt ook altijd wel goed. Schone kamer, goede badkamer, balkon met uitzicht op zee en ook hier hebben de knie en enkel van Johan rust. We proberen wel elke dag een beetje meer te bewegen en een stukje verder te lopen en het gaat ook elke dag een stukje beter.

Dinsdag 28 januari gaan we terug naar Clean Beach resort en krijgen nu tot vrijdag een nog mooiere bungalow toegewezen dan we al hadden. Nog groter, ruimer en middenin de tuin.

Het lopen gaat steeds beter, enkel blijft nog wat dik, maar de wond op de knie geneest goed en woensdag gaan we toch proberen om naar het Nationaal Park te gaan. Tuk-tuks en pick-ups rijden er niet heen, te steile en bochtige weg. Je kunt wel een scooter huren, Maar dat gaan we maar niet doen haha. Iedereen vraagt nu al wijzend op Johan’s benen “motobike?” 😂🤣 Beste mogelijkheid voor ons is dus een privétaxi en de prijzen daarvan zijn (voor Thaise begrippen) belachelijk hoog. Bij het hotel 1200 baht, bij de overbuurman 1000 baht. Oké, privétaxi is natuurlijk duurder, dus doe maar. We willen om 9.30 uur vertrekken maar dat kan niet, 10.00 uur gaat wel lukken. Wij keurig op tijd, maar geen chauffeur, hij zal er rond 10.30 uur zijn. Ondertussen is het 10.45 uur en nog steeds wel een auto maar geen chauffeur. De baas biedt ons free coffee aan, maar de Thaise oploskoffie is niet onze favoriet. In plaats van free coffee doe maar 800 baht voor de rit zegt Henny en ook dat is goed. Waarschijnlijk nog dik betaald maar oké, de chauffeur is er nu binnen 5 minuten. We gaan rijden en voor ons gevoel de verkeerde kant op, maar goed we willen niet te eigenwijs zijn en hij zal de weg wel weten. Maar toch,  als we het bordje met richting Old Town zien moeten we het toch even vragen. En Ja hoor, hij dacht dat hij ons naar Old Town moest brengen. Omdraaien maar weer, terug langs het hotel en uiteindelijk zijn we dan toch in het Nationaal Park. Zeer de moeite waard ook al hebben we de trail van 2 uur deze keer niet kunnen lopen. Wel een klein stukje tot het uitzichtpunt, maar ook in de rest van het park is voor ons genoeg te zien. Hoogtepunt van ons bezoek is een prachtige paradijsslang, die op de stam  van een van de vele Palmyrapalmen zit. Mooi beest, nadeel is dat hij leeft van hagedissen 😉

Vandaag een lange strandwandeling gemaakt, het gaat een stuk beter met de enkel en de knie ziet er ook goed uit. Morgen laten we het mooie Koh Lanta achter ons en gaan verder in Ao Nang Krabi. We hebben het hier ondanks het kleine ongemak heel erg naar onze zin gehad. Leuk eiland, met overal vriendelijke mensen, met prachtige stranden waar het rustig is, waar geen opdringerige verkopers, artiesten en vuurkunstenaars zijn en waar je op heel veel plekken op het strand, zonder poeha en met af en toe een beetje geduld 😉, heerlijk kunt eten en drinken.

Morgen laten we ons voor het gemak met een gedeelde taxi van hotel naar hotel brengen, een rit van 3 uur, blijven voorlopig 4 dagen in Ao Nang en zien daarna weer verder. Gaat weer helemaal goed komen.

Groeten,

Johan en Henny

1. Jan en Bea Brands:
    31 januari 2020
    Ja inderdaad een ongeluk zit in een klein hoekje. Gelukkig gaat het al beter, rustig aan en geniet nog volop van wat jullie nog gaan zien, succes met alles, groetjes Jan en Bea