Caribian way

28 maart 2017 - Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica

Hola familia, amigos y companeros,

Na ons bericht van vorige week hebben we ondertussen heel veel gezien en de nodige kilometers afgelegd. De vier dagen bij hotel El Gavilan in Sarapiqui waren geweldig. Heel wat kilometers gelopen door de jungle, langs de ananas- en bananenplantages en genoten van de natuur daar, prachtige vogels, schitterende kikkers, geweldige planten en bomen. We hebben, samen met onze Belgische buurman Nick, heen en terug naar La Selva (O.E.T) gewandeld en daar een rondleiding van ruim 3 uur gekregen door een gids die ons van alles vertelde, maar ook op vogels en slangen wees die we zelf nooit gezien zouden hebben. De Great Green Macaw zit hier en is echt heel bijzonder, op onze terugwandeling zien we vogelliefhhebbers die met grote telescoopkijkers staan te wachten om een glimp op te vangen van een nest met jongen. Wij kijken alleen op als papa en mama schreeuwend overkomen. Wel mooi hoor! Op zaterdag maken we een tochtje over de Rio Sarapiqui maar het is zo heet en de waterstand zo laag dat we niet zo heel veel beesten zien.

Maandagochtend zijn we heel vroeg met de bus vanuit Sarapiqui, via overstap in Guapiles en Limon naar Puerto Viejo de Talamanca gereisd. Een reis die ons alleszins meeviel, in 5 uur waren we op plaats van bestemming. Mooie kamer bij Casa Verde lodge met de prachtige tuin en het verkoelende zwembad. Ook hier 3 dagen mooie wandelingen gemaakt langs de kust en sommige keren "off the road", omdat je dan toch de mooiste dingen ziet.

Donderdag met de bus naar Manzanillo, 18 km verderop, om daar 3 dagen in het zuidoostelijkste puntje van Costa Rica te zijn, hier stopt de weg in Costa Rica. We zijn hier in het verleden al eens naar toe gefietst vanuit Puerto Viejo maar hadden altijd het gevoel iets gemist te hebben. Nu we hier 3 dagen geweest zijn kunnen we alleen maar zeggen dat dat ook werkelijk zo is. Manzanillo is een slaperig Caraibisch dorpje aan zee dat eigenlijk maar een straat heeft met 1 cafe/restaurant, wat soda's, 3 buurtsupers en een heleboel lodges en B&B's. Afro/Caribian bevolking, dus veel lachen, grappen maken en niet om een praatje verlegen. Gandoca Manzanillo Wildlife Refuge is zeer de moeite waard en in die 3 dagen dat we hier waren hebben we daar elke dag zowel 's morgens als 's middags een wandeling gemaakt. Aan de ene kant ligt de zee om te snorkelen en aan de andere kant de jungle die je via diverse paden kunt betreden om overal van te genieten. Vanwege de harde regenbuien die zo af en toe vallen en de harde wind ging het snorkelen niet zo goed, maar het overige maakte veel goed.

Vrijdagavond hebben we samen met wat locals in de bar naar de wedstrijd Mexico-Costa Rica gekeken die helaas eindigde in een 2-0 stand. Lekker fanatiek en heel leuk om te zien hoe iedereen reageert. Zaterdagmiddag zagen we overigens dat het met NL al niet veel beter ging.

Zondag zijn we weer voor vier dagen teruggegaan naar Puerto Viejo. Wachtend bij de bushalte kwam er ook een moeder en mooi klein meisje,  beiden met Afro-Caribian uiterlijk naast ons zitten. Het kind wilde niet echt luisteren en onze mond viel open toen  moeder plotseling in het Vlaams zei: " En nu gade op uwen poep zitten" Verwacht je toch niet in Manzanillo?

Gisteren een  wandeling gemaakt naar Cashew Hill, altijd weer een flinke klim, maar zo mooi! 's Middags nog een klein stukje langs de kust gelopen en daar werd ons oog getrokken door het woord Brewery. Natuurlijk even gaan kijken en vragen hoe en wat. De brouwer, een  Amerikaan die al 13 jaar  in Costa Rica woont, kwam zojuist aanfietsen en stelde voor eerst een biertje te drinken en daarna zou hij ons de brouwerij laten zien. Een bananencontainer met daarin prachtige apparatuur en een ruimte waar hij de brouwsels goed kan koelen. Want het is hier heet. Leuk om te zien en de man kon zeer enthousiast vertellen over zijn passie. Begin september is er zelfs al voor de derde keer een Bierfestival voor speciaalbieren in Puerto Viejo. Waar kennen we dat ook alweer van? Vandaag de andere kant langs het strand gelopen, beetje gezwommen en vanmiddag wederom in het cafe met de locals naar het Costa Ricaans elftal zitten kijken die 1-1 gelijk speelden tegen Honduras.  Over NL zullen we het maar even niet hebben

Donderdag vertrekken we van hieruit naar Bocas del Toro in Panama.  Om 8.00 uur worden we door een shutlle naar de grens bij Sixaola gebracht en na de formaliteiten daar staat er een busje voor ons klaar dat ons naar de watertaxi brengt voor vervoer naar Isla Colon. En daar laten we ons verrassen: het was nl.  onze bedoeling om weer een  paar nachten in de B&B van Helene en Reinier op Playa Bluff te verblijven. Toen we echter bij hen informeerden naar de mogelijkheden bleek dat de B&B verkocht is. Helene gaf ons wat alternatieven door, maar een dag later liet zij ons weten dat zij een huis voor ons hebben In Big Creek, dat net opgeleverd is met alles erop en eraan en daar mogen we ons hele verblijf op Bocas gratis gebruik van maken. We kennen de locatie en dat zit wel goed, fietsen huren en we kunnen overal komen. Helene haalt ons op van de watertaxi en dan gaan we het allemaal zien.

Tot zover onze belevenissen van de afgelopen dagen op een rijtje en we houden jullie uiteraard op de hoogte van onze belevenissen in Panama.

Saludos,

Johan en Henny

1. Ria Otten:
    29 maart 2017
    Mooi verhaal weer, bedankt en geniet er nog van, groeten uit Vlijmen.
  2. Cora Versluis:
    Wat een heerlijk verhaal weer!! Groetjes Cora
  3. Jose van den Eng:
    29 maart 2017
    Leuk om te lezen dat jullie onderweg leuke dingen meemaken.
    En zo zie je maar contacten zijn niet verkeerd al is het nog zo ver.
    Geniet weer en we app en onderweg natuurlijk weer!!!
    Xxxx van ons
  4. Ria Maas:
    29 maart 2017
    Dankjewel voor jullie mooi verhaal en prachtige foto's. groetjes Frans en Ria
  5. Ineke van den Hout:
    29 maart 2017
    Heb weer genoten van jullie belevenissen en foto's .....veel plezier en geniet ze liefs
  6. Tonny en Pieter:
    29 maart 2017
    Hallo weer genoten van jullie reisverslag en de mooie kleuren van de vogels en kikkers .
    Groetjes .
  7. Jan en Bea Brands:
    30 maart 2017
    fijn om toch het reisverslag te kunnen lezen, wat fijn dat jullie nu zo,n goed verblijf hebben gevonden, dus genieten maar weer in de nieuwe omgeving Johan en Henny, groetjes
  8. Corry:
    31 maart 2017
    ha Johan en Henny. ..prachtig weer te lezen hoe het gaat. ..wat is dit toch genieten voor jullie. ..kom maar op met de reis verhalen ...veel plezier xx groetjes van ons
  9. Benny Wels:
    12 april 2017
    Leuk om het reisverslag weer te lezen..de mooie foto"s te zien en te wetn dat jullie weer volop genieten van jullie reis...nog veel plezier..gr..