Montezuma, La Guacima, La Leona en Puerto Jimenez

27 mei 2019 - Uvita, Costa Rica

Hola familia y amigos,

Sinds  ons laatste reisverhaal wordt het tijd jullie weer eens op de hoogte te stellen van onze reiservaringen.

Montezuma van 13 tot 17 mei was weer geweldig, voor de zoveelste maal prachtige lange wandeling gemaakt in het Reserve Natural Absoluta Nicolas Wessberg en het verveelt daar nog steeds niet. Het monumentje voor Nicolas en zijn vrouw Karen Morgensen staat er ook nog en er worden steeds meer stenen bijgestapeld. Het blijft bijzonder te beseffen dat als deze voorvechters voor de natuur er indertijd niet geweest waren er niet zoveel natuurparken zouden zijn in Costa Rica en veel regenwoud  omgezet naar landbouwgrond. Woensdag zijn we met een busje naar Cabo Blanco gereden, het eerste nationaal park van Costa Rica opgezet door Nicolas en Karen. Dezelfde gammele bus en dezelfde chauffeur als 2 jaar geleden, 10.45 uur worden we afgezet bij de ingang van het natuurreservaat en maken de afspraak dat we om 15.20 uur hier ook weer klaar staan om mee terug te rijden. Het is een stukje lopen naar de hoofdingang waar we ons inschrijven en lopen de Sendero Danes een tocht van ruim 3 uur door het primair regenwoud en schitterend, prachtige vogels, apen en hagedisjes. Elke keer dat we in Costa Rica zijn zien we wel weer een dier waarvan we weten dat het er is, maar nog nooit in levende lijve gezien. Deze keer een gordeldier, heel bijzonder. De regentijd is nu echt begonnen en elke avond hebben we wel een regen- of onweersbui, goed voor het stof en het beperkt ons gelukkig niet.

Vrijdag 17 mei lopen we al om 6.00 uur naar de bushalte van Montezuma om naar San Jose te vertrekken, komende dagen zullen we in La Guacima doorbrengen. Overstappen in Cobano op de “directo” en dan in Paqueras met de ferry naar Puntarenas. Onze bagage gaat onder in de bus die ook de ferry op gaat, dus daar hebben we tot aan het eindpunt geen omkijken meer naar. Deze bus rijdt langs de luchthaven van Juan Santamaria, vlakbij La Guacima, we stappen daar dus uit en nemen een taxi het laatste stukje naar onze “basis” bij Liz en Bertus. In de afgelopen weken is er hard gewerkt aan het hotel, zwembad de kamers zijn klaar en men is druk met de bouw van het restaurant. De familie is nog niet thuis als wij arriveren, maar we hebben de sleutel, gaan lunchen en beginnen met het wassen van onze kleding. In de loop van de avond is alles weer schoon, iedereen weer thuis en wordt er bijgepraat. We zullen blijven tot dinsdag, zaterdag gezellig uit eten. Zondag is er de eerste communie van Karina, de dochter van het personeel en Henny wordt gevraagd of zij foto’s wil maken, In Costa Rica zijn de communicanten nog echte bruidjes, maandag zijn we uitgenodigd bij Margot, de weduwe van een broer van Liz, om koffie te komen drinken. Koffiedrinken doe je in Costa Rica aan het einde van de middag en duurt tot een uur of acht. Koffie en heel veel lekker eten (bocas) erbij. Leuk weerzien met Margot en haar kinderen en we bewonderen de prachtige olieverfschilderijen die zij maakt. Negen jaar geleden hebben wij allebei een klein schilderijtje van haar gekregen, dus in NL hebben wij 2 echte “Margots”.

Dinsdag 21 mei gaat al vroeg de wekker, 5.00 uur lopen we naar de bushalte in La Guacima, 5.20 uur de bus naar San Jose, daar met een taxi naar de terminal waar de bus naar Puerto Jimenez om 8.00 uur zal vertrekken. Via Cartago, El Valle General, San Isidro, Palmar Norte en Las Palmas komen we om 16.30 uur aan in Puerto Jimenez. Lijkt lang, maar de bus stopt een keer voor een koffie-, een keer voor een lunchpauze en we rijden door prachtige landschappen en verschillende klimaten, zon, mist, regen we hebben het allemaal voorbij zien komen, evenals de plaatsnamen: San Francisco, Los Angeles, Buenos Aires en Chacarita.

In Puerto Jimenez slapen we eerst 2 nachten bij hotel Choza de Manglar en vanaf donderdag gaan we 2 dagen naar Corcovado. Woensdag de bekende plekjes in Puerto Jimenez opzoeken, nog steeds een bijzonder en slaperig stadje maar heel leuk en met heel veel mooie stukjes natuur.

Donderdag weer vroeg uit de veren, 6.00 uur de ”collectivo” naar Carate. Van voorgaande jaren herinneren wij ons nog de truck met bankjes die ons in twee uur naar Carate bracht, maar groot is onze verbazing als we een busje voor zien rijden dat tegenwoordig als “collectivo” dienst doet. De reis is nog steeds 2 uur met af en toe een stukje door de rivier, hier en daar een omgevallen boom die ontweken moet worden en iedereen en alles kan mee, pakjes voor adressen onderweg en zelfs surfplanken😉  Vanuit Carate is het 3 km lopen over het strand naar La Leona Ecolodge aan de rand van Corcovado N.P. We hebben allebei een rugzak met het hoognodige voor de komende 2 dagen bij ons, niet zoveel dus maar toch zwaar lopen door het zand waarin je steeds wegzakt en het is warm. Tegen negen uur worden we ontvangen met een lekker koel drankje en de weg gewezen naar onze tent. Luxe tent met 2 bedden, een openluchtbadkamer met kokosnoot als douchekop, twee heerlijke stoelen op een veranda en uitzicht op zee. Geweldige plek waar we 2 dagen zonder electriciteit of wat dan ook genoten hebben van de natuur, vrijdag met gids Alvaro een wandeling van 5 uur door Corcovado. Fantastisch, maar wel een beetje nat en niet alleen omdat we hier en daar door riviertjes moesten, maar ook omdat het zo nu en dan behoorlijk regende. Jammer, maar dat heb je soms in het regenwoud 😂

Zaterdagochtend bij eb weer de 3 km terug wandelen over het strand want om 8.30 uur vertrekt vanuit Carate de collectivo weer naar Puerto Jimenez. Zo vroeg op het strand hoor je de roodstaartpapegaaien schreeuwen, zie je de pelikanen met de golven meevliegen en de sporen van de tapir, de neusberen en zeeschildpadden op het strand. Ruim op tijd zijn we in Carate waar een interessante man bij vertrekpunt van de bus zit. Glenn, een Canadees die vertelt dat hij al sinds 1998 in het bezit is van een flink stuk grond in Carate met daarop de airstrip en het busstation. Was van de minerscompany en die is sinds 1981 van hem. Hij zit te wachten op buschauffeur Mario die een boodschap voor hem meebrengt en heeft een doos met lege bierflessen klaarstaan die Mario in Puerto Jimenez weer omruilt voor volle. Bijzondere man die, ondanks zijn lange verblijf in CR tegen iedereen gewoon Engels blijft praten en met monotone stem zegt: “So you are Dutch? I know that the Dutch have wooden shoes, wooden heads and wouldn’t believe, hahaha”

Zaterdagmiddag weer terug bij Choza de Manglar waar we een deel van onze bagage in bewaring is gebleven. Schone kleren, een warme douche en de natte spullen van Corcovado laten drogen. Zondag zouden we een dagje rustig aan doen, maar ongemerkt hebben we toch weer een uur of vier gelopen, ‘s ochtends langs de Golfo Dulce en ‘s middags richting Playa Preciosa. Heel veel papegaaien die in stelletjes overvliegen, kleinere lora’s, perroquets, ibissen, reigers, roofvogels, ijsvogels, apen. We hebben onze ogen daar op Peninsula Osa weer uitgekeken en de foto- en filmcamera goed gebruikt.

Vanmorgen zijn we vanuit Puerto Jimenez met de bus naar Palmar Norte vertrokken en daar overgestapt op de bus naar Uvita waar we nu tot donderdag bij N.P. Marina Ballena blijven.

Saludos en we blijven jullie op de hoogte houden.

Johan en Henny

1. Ria Otten:
    28 mei 2019
    Lijkt mij een zeer vermoeiende reis de jullie maken hè, haha, 😅😅maar jullie beleven veel en ook mooie foto,s gemaakt. Veel genieten nog daar. Groetjes.
  2. Jose van den Eng:
    28 mei 2019
    Mooi verhaal weer. Veel reizen, vermoeiend maar dan zie je ook wat😁 groetjes uit Hollanda
  3. Tonny en Pieter:
    28 mei 2019
    Druk programma maar zeer de moeite waard. Blijf genieten tot het volgende verslag .Groetjes uit Den Bosch.
  4. Ria Maas:
    28 mei 2019
    Jullie zijn altijd druk bezig , maar nu word ik moe van het lezen. Wat een mooie reis weer.
  5. Corry:
    29 mei 2019
    Wat heerlijk om te lezen .en vele kilometers gereden en gelopen....en natuurlijk super veel gezien en zeker de vogels en dieren......komen jullie nog wel maar huis??? Zoveel te genieten daar 🍷😎😎🌳🌳🌳groetjes van ons veel plezier nog xc
  6. Wil Wels:
    30 mei 2019
    elke reis is toch weer anders ondanks dat jullie daar alheel wat keertjes zijn geweest. Weer veel gezien en gelopen. Wij doen het hier wat rustiger aan. Nog een goede reis verder en totziens
  7. Cora Versluis:
    1 juni 2019
    Heerlijke verhalen. Heb genoten!!
  8. Sylvia Van der Steen:
    3 juni 2019
    Blijft een prachtige natuur in CR, was benieuwd naar je foto van het gordeldier. Wordt het niet eens tijd voor een tweede huis daar?