De jungle van Taman Negara

16 februari 2017 - Kuala Lumpur, Maleisië

Beste volgers van ons reisverhaal,

Vrijdag 10 februari zijn we begonnen aan het laatste stukje van omze reis. In alle vroegte laten we ons vanuit Chinatown naar hotel Istana in het moderne deel van Kuala Lumpur brengen om daar met een shutlle naar Nationaal Park Taman Negara te reizen. We rijden met twee busjes, eentje voor de bagage en in het andere met 12 personen naar de plaats van bestemming.

7.30 uur aanwezig en uiterlijk 8.00 uur vertrekken is de bedoeling, maar het wordt uiteindelijk 9.00 uur eer we vertrekken en dan blijkt dat we een nieuwe chauffeur hebben die niet zo goed weet hoe hij Kuala Lumpur uit moet komen. Johan mag met zijn lange benen naast de chauffeur zitten en er beginnen al medereizigers te vragen of hij het stuur niet over kan nemen. Komt toch allemaal goed en rond 14.00 uur wordt de helft van de groep bij Kuala Tembeling afgeleverd om van daaruit met de boot naar Taman Negara te varen. Wij hebben ervoor gekozen rechtstreeks naar Kuala Tahan te gaan en daar over te steken. De reis zit niet echt mee, onderweg blijkt er een vrachtwagen met bomen gekanteld te zijn en moeten we wachten tot alles geruimd is. We maken van de nood een deugd en lunchen dan maar vast langs de weg: Roti Canai, iets anders is er niet, maar heerlijk. Gezellig praatje met een Maleisisch jong stel, zij hoogzwanger (9 maanden en 2 dagen) en hij met Maleise, Indonesische en Nederlandse afkomst zeer in voor een praatje met wat Nederlandse woorden.

Na deze onderbreking kunnen we weer verder en wat later dan gepland komen we in Kuala Tahan aan. Met kleine bootjes en tegen betaling van 1 ringitt p.p. varen we met onze bagage naar de overkant naar Mutiara Taman Negara, het resort waar we de komende 6 nachten zullen verblijven. Een lange trap naar boven, 81 treden, maar de bagage gaat in een karretje over een rail naar boven. We worden welkom geheten met een drankje en de bagage wordt naar onze "suite" gebracht. Ziet er geweldig uit, huiskamer, aparte slaapkamer, mooie badkamer en een veranda met uitzicht op de rivier. Luxe versie die we te danken hebben aan de bijdragen die we gekregen hebben van de familie bij ons 40-jarig huwelijk en onze pensionering.

We hebben erg genoten van ons verblijf in het Nationaal Park. 's Morgens wakker worden met het geluid van de vogels, de apen en eekhoorns die over het dak trippelen, het hoge geluid van de gibbons en het stromen van de rivier.
Om het park in te mogen moet je eerst een licensie halen bij de rangers, 1 ringitt p.p. en 5 ringitt per camera, maar liefst € 1,50. Maar die is dan ook wel 6 dagen geldig

De eerste avond en de volgende dag hebben we een georganiseerde tour door de jungle gemaakt, maar daarna bleek dat we ook heel goed zelf op pad konden gaan en in ons eigen tempo de diverse trails lopen. De een wat zwaarder dan de ander, maar we hebben ongelooflijk veel gezien. Prachtige flora en fauna, overal apen, schitterende vogels, niet zo heel veel maar ook mooie reptielen en bijzondere insecten en gisteren kwamen we nog een bosjesman tegen die met zijn blaaspijp op jacht was. Dat was wel heel bijzonder, de man verstond ons niet, wij hem niet, maar we mochten wel een foto maken
Elke dag 's morgens en 's avonds even naar de Tanah Hide, een uitkijkpost waar we de wilde varkens en herten konden bespieden en waar we ook kennis gemaakt hebben met de vogelkenners uit Engeland en Noorwegen. Geweldige mensen waarvan we veel geleerd hebben en zij van ons over reptielen.

Ondanks dat er een goed restaurant is bij het resort zijn we toch ook regelmatig gaan eten bij een van de floatingrestaurants aan de overkant van de rivier. Voor 1 ringitt (0,25) p.p. ga je met het bootje mee en dan eet je in de restaurants op het water zo heerlijk van de lokale gerechten.

Voordat we vanmiddag weer met de shutlle terug gingen naar Kuala Lumpur hebben we eerst nog een tijdje in de uitkijkpost gezeten en een korte wandeling door de jungle gemaakt en afscheid genomen van de vogelspotters. Voor vertrek nog even lunchen en bij het uitchecken werd ons medegedeeld dat we deze lunch cadeau kregen van de manager omdat we long stay-gasten waren. Bij het inleveren van onze bagage en de overtocht van de rivier kwam de manager persoonlijk afscheid van ons nemen en ging met het bootje mee naar de overkant om ons te begeleiden naar de shutlle en erop toe te zien dat de bagage aan de overkant kwam. Wat een service

Inmiddels zijn we weer in Kuala Lumpur, slapen voor de derde keer in het Swiss Inn en hebben voor deze twee laatste nachten een familiekamer gekregen. Zaterdag beginnen we dus helemaal uitgerust aan onze terugreis en komen, als alles voorspoedig verloopt, zondagmorgen weer aan op Schiphol.

We hebben een geweldige reis gemaakt en de eerste weken van onze pensionering zijn ons uitstekend bevallen.

Groeten en een aantal van jullie zien we ongetwijfeld in Oeteldonk volgende week.
Johan en Henny

1. Ria Otten:
    16 februari 2017
    Mooi verhaal weer Henny en Johan, nog even en dan weer naar huis, alvast een goede terugreis gewenst en een fijne carnaval in Oeteldonk. Groetjes van ons.
  2. Ineke Edwards:
    16 februari 2017
    Geweldig om te lezen dat jullie zoveel moois hebben gezien.
    Wij wensen jullie een goede reis terug en veel plezier met Carnaval. Groetjes, Ineke en Piet.
  3. Ria Maas:
    16 februari 2017
    Weer een ervaring rijker van alles wat jullie gezien hebben.
    Het was leuk jullie reis via de verhalen mee te maken.
    We wensen jullie een goed terug reis en tot ziens in Nederland.
    Groetjes Frans en Ria
  4. Jose van den Eng:
    16 februari 2017
    Wat een mooi verhaal weer. Zoveel dingen die we lezen die ons doen herinneren aan onze laatste keer Sri Lanka, die leuke contacten en mooie geluiden van de jungle. Vooral bij het ontwaken in de ochtend. Heerlijk !!!
    In oeteldonk zul je ons niet zien dan zitten wij als het goed is aan een glaasje madeiramaar ik neem aan wel de 23e
    Liefs van ons en een hele goede terugreis Xx
  5. Corry:
    16 februari 2017
    Hoi Henny en Johan ...super mooi dat we jullie reis een beetje mochten meemaken..als was het vanuit empels benske. ja blijft genieten en allles op je gemak heerlijk..nog ff en dan naar het feestgedruis. . nog een paar mooie dagen.. fijne terug vlucht. en tot ziens. xx groetjes van ons
  6. Ineke van den Hout:
    17 februari 2017
    Wat heb ik weer genoten van jullie mooie verhaal Tjee echt een droomreis. Hele goede reis terug en dan straks heel iets anders genieten van het carnaval liefs
  7. Cora Versluis:
    17 februari 2017
    Klinkt allemaal geweldig zeg!! Ontzettend genoten van jullie verhalen! Goeie reis en wel thuis!
  8. Jan en Bea Brands:
    17 februari 2017
    wat een ervaring zo mogen wandelen in de jungle, prachtig om dit te beleven.
    Een goede terug reis gewenst, en tot in Oeteldonk. Liefs Jan en Bea
  9. Benny Wels:
    18 februari 2017
    Prachtig..weer een mooi verhaal en mooie belevenissen in de jungle..ik zit dit nu te typen
    en realiseer me dat het zaterdagavond is,dus ik denk dat jullie al in de lucht hangen...goede terugreis en tot over een paar dagen in Oeteldonk...groetjes.