Van Langkawi naar Cameron Highlands

8 februari 2017 - Kuala Lumpur, Maleisië

Beste familie, vrienden en (oud)collega's,

Na een weekje aan zee op Langkawi zijn we zaterdag 4 februari in alle vroegte begonnen aan onze trip naar Cameron Highlands. 6.30 uur worden we opgehaald bij ons hotel en met een taxibusje naar de ferry gebracht die om 7.30 uur vanuit Kuah vertrekt naar Kuala Perlis. Een tocht van ongeveer 1 uur en een stuk comfortabeler dan die van 3 uur vanuit Georgetown. Boot is veel luxer en we kunnen onderweg genieten van het prachtige landschap. In Kuala Perlis is niet zo heel veel te beleven maar er is wel een mooi busstation en daarvandaan vertrekt om 10.00 uur de bus naar Ipoh. Een lange rit,  in een gelukkig  luxe bus, die met een paar tussenstops een uur of 6 duurt. 15.45 uur komen we aan op de grote terminal van Ipoh waar we op zoek gaan  naar onze bus voor het laatste ritje van twee uur naar Tanah Rata waar we gaan slapen. Een en al hectiek daar en bij navraag blijkt de bus om 16.00  uur te gaan en er is nog plaats. Moeten we wel snel de kaartjes kopen, wordt er door mevrouw achter het loketje omgeroepen dat de bus nog even moet wachten en worden wij door een zeer vriendelijke jongen naar de bus begeleidt. Pfff, we zitten en het laatste stukje van de rit kan beginnen, door een prachtig berggebied rijden we naar Tanah Rata en komen tegen 18.15 uur aan op het busstation. Van daaruit is het maar een klein stukje lopen naat hotel Hillview, maar wel bergopwaarts haha.

Eindelijk zijn we er dan en het hotel is een oud Engels koloniaal huis met allemaal verschillende kamers, hele vriendelijke Indiaas/Maleise eigenaars en we mogen kiezen uit twee kamers. We kiezen de voor ons gevoel beste kamer en gaan eerst wat eten in het dorp want we hebben vandaag geleefd op water, ijsthee en koekjes.

Gezellige boel daar in de hoofdstraat, veel hotels, restaurants en overal zie je backpackers en wandelaars. Na een goede maaltijd lekker slapen en de volgende ochtend gaan we de boel een beetje verkennen. Het is hier een stuk frisser dan op Langkawi, maar met 23 graden prima wandelweer. We brengen een bezoekje aan het MARDI een Agrarisch Onderzoekscentrum met een prachtige tuin, mooie tropische planten en zowaar een soort  van proeffabriekje waar Johan wat bekende apparatuur ontdekt  We hebben op deze hoogte wel een beetje last van onze ademhaling maar gaan toch 's middags nog een trailtje lopen. Onderweg worden we overvallen door een tropische regenbui en besluiten morgen maar een nieuwe poging te wagen.

Maandag dus een nieuwe poging en we lopen het trailtje door  een mooi stukje regenwoud, te kort naar onze zin en we maken nog een extra lus rondom een prahctige golfbaan . Na een uur of twee wandelen gaan we koffie drinken bij een aardebeienkwekerij. Daar komt Johan tot de ontdekking dat hij zijn  cameratas onderweg  verloren  moet zijn, die tas is niet zo erg, maar de acculader zit er in en dat is wel vervelend. Henny blijft bij de koffie en Johan loopt een stuk (hard) terug. Niets gevonden dus we besluiten de trail in tegengestelde richting nog een keer te lopen. Onderweg spreken we andere wandelaars aan of zij wellicht iets gezien hebben en een Zwitsers stelletje noteert de naam van ons hotel om bij evt. vondst   de tas daar af te geven. Wij lopen nog even langs het politiebureau in het dorp, zij noteren zeer vriendelijk ook alles en dan gaan we wat eten want we lusten onderhand wel wat.

Op zoek naar een leuke plek om te lunchen zien we het Zwitserse stel, hij zwaait opent zijn rugzak  en houdt de cameratas omhoog. Wij blij, zij een drankje van ons en we komen weer tot de conclusie dat er nog steeds eerlijke en aardige mensen zijn.

Dinsdag hebben we met de jeep en gids een excursie gemaakt naar de hoogste berg van de omgeving Mount Brinchang op 2023  meter. Daarna een bezoekje aan het Mossy Forest, mooi stukje regenwoud op 2000 meter. Ritje door de theeplantages en een bezoekje aan de BOH theefabriek. Tot slot langs een aardbeienkweker die planten uit NL laat komen omdat die twee jaar dragen, roder en zoeter zijn. Wij kopen dus in Maleisie een doosje Nederlandse aardbeien. Smaakt best! Nog even een bezoekje aan een vlinder- en reptielentuin en dan hebben we weer een leuke en interessante  dag gehad. 's Avonds komen we in een restaurant aan tafel te zitten bij een meisje dat  uit NL blijkt te komen en backpackend door Maleisie en Thailand reist. Gezellig gesprekje, ze slaapt in een hostel haar "kamergenoten" komen ook eten en voor we het weten zitten we met vier gezellige jongelui aan tafel en wordt het voor onze doen een latertje vanavond (22. 30 uur :-)

Vanmorgen hebben we afscheid genomen van onze vriendelijke gastheer in het Hillview hotel en hebben de bus naar Kuala Lumpur genomen. In 4 uur tijd stonden we weer van de koelte van 23  in het warme weer van boven de 30 graden. Vanmiddag weer genoten van de drukte in Chinatown. We blijven 2 nachten hier en vertrekken dan voor 6 nachten naar de jungle van Taman Negara. maar daarover later.

Wij vermaken ons in ieder gval prima,

Groeten en tot de volgende mail.

Johan en Henny

1. Jose van den Eng:
    8 februari 2017
    Hey familie, mooi avontuur weer de afgelopen dagen.
    Veel meegemaakt en leuke mensen ontmoet lees ik wel.
    Geniet van jullie komende dagen en maak er weer een mooi avontuur van.
    Liefs van ons. P.s. Wij zijn inmiddels bezig in de flat van Boy en Pleun, gisteren 7 februari de sleutel gekregen van een flat in de Neerstraat
  2. Corry:
    8 februari 2017
    ha wat super mooi weer om te lezen ...wat waanzinnig om dit zo allemaal te mogen zien en doen geweldig. En dan die temperatuur. .lekker ..en inderdaad er zijn echt nog eerlijke mensen super.zeg !!! geniet nog samen... groetjes van ons
  3. Ria Maas:
    8 februari 2017
    Wat hebben jullie al veel gezien en het blijft leuk jullie verhalen te lezen. Idd zijn er gelukkig nog eerlijke mensen en fijn dat jullie daardoor je cameratas weer terug hebben.Nog veel plezier. groetjes Frans en Ria
  4. Anke Muskens:
    8 februari 2017
    Wat fijn om te lezen dat het daar zo heerlijk genieten is. We zijn wel jaloers hoor gr anke stefan en knuffel van noud!
  5. Tonny en Pieter:
    8 februari 2017
    Weer genoten van jullie reisverslag en mooie foto,s Geniet nog van jullie dagen daar in het mooie land. Groetjes Tonny en Pieter.
  6. Jan en Bea Brands:
    8 februari 2017
    Ja, geweldig dat jullie dit mogen beleven, en nu weer lekker genieten in de jungle, wij gaan ons voorbereiden voor carnaval., liefs Jan en Bea
  7. Ineke van den Hout:
    9 februari 2017
    Wat een belevenis zeg schitterend om dit allemaal mee te maken. Nu op naar de jungle ben benieuwd..liefs
  8. Johan en Henny Wels:
    9 februari 2017
    Dank je wel voor jullie reacties. Ja we hebben het hartstikke fijn samen en genieten elke dag. Alles zelf regelen en in ons eigen tempo. Heerlijk! Zojuist weer wat nieuwe foto's geplaatst van weer een geweldige dag.
  9. Benny Wels:
    12 februari 2017
    Het is weer een mooi reisverslag Henny en Johan met prachtige foto''s..leuk om het weer te lezen hoe jullie je reis ervaren..gelukkig van je foto tas dat je die weer terug hebt...en nu op weg naar de jungle..ben benieuwd...niet verdwalen hee...hou mekaar maar goed vast en uitkijken..haha...groetjes..