Kuala Lumpur en weer thuis!

19 april 2024 - Rosmalen, Nederland

Beste volgers van ons reisverhaal,

Het laatste verslagje van onze 52-daagse reis door Thailand en Maleisië, te beginnen met ons vertrek uit Taman Negara op zondag 14 april.

Na een volle week genieten in de jungle nemen we afscheid van het mooie resort en het prachtige regenwoud. Onze bagage wordt opgehaald bij de bungalow en naar het bootje gebracht waarmee we in 2 minuten overvaren naar de pier van Han-travel bij wie we de shuttle naar Kuala Lumpur geboekt hebben. Ter plekke wordt een chauffeur gebeld die onze bagage over de smalle loopplank draagt en ons vanaf de pier naar het busstation in het dorp brengt. Daar staan de minivans klaar om naar verschillende bestemmingen vertrekken. Met nog een aantal andere passagiers vertrekken we exact 10.00 uur voor een rit van 1,5 uur naar Jerantut waar een verdere verdeling van passagiers plaatsvindt. Loopt allemaal gesmeerd en vóór we in de minivan naar Kuala Lumpur stappen wordt ons aangeraden voldoende water en wat te eten mee te nemen want het is druk op de weg en het kan wel eens een lange rit worden. De minimarket ter plekke doet goede zaken en om 12.30 uur vertrekken we met 12 personen. Bij de oprit naar de snelweg komen we al in de file terecht, hebben dan nog geen half uur gereden. De chauffeur stelt voor de “oude” weg naar KL te nemen en hoopt daarmee wat tijd te winnen. Maar dat hebben meer mensen bedacht, dus ook dat schiet niet op, verkeer op alle wegen naar KL staat muurvast.

Oorzaak is het einde van een week vakantie na de Ramadan, families zoeken elkaar op en doen dat vaak in hun geboortestreek. Aangezien de meesten wonen en werken in KL is men nu onderweg naar huis met volgepakte auto’s want maandag moet er weer gewerkt worden. Ook het jonge Nederlandse echtpaar dat met ons meereist. Beiden werken voor een jaar in Maleisië, hij uitgezonden vanuit Campina (Dutch Lady in Maleisië) en zij werkt bij PepsiCo in NL heeft een project gekregen zodat ze met haar man meekan en toch in dienst blijft. Ook zij hadden afgelopen dagen verplicht vakantie en een tripje naar Taman Negara geboekt. Leuk hen te spreken en het dood de tijd 😉

Na nog een stop onderweg komen we uiteindelijk om 19.45 uur aan bij Petalingstreet in Chinatown na een rit die normaal gesproken 3,5 tot 4 uur zou moeten duren. Maar we zijn er en op 10 minuten lopen van hotel Floresta dat we gereserveerd hebben voor de laatste 4 nachten van onze reis. Snel de bagage naar de kamer, wat eten en drinken bij een foodcourt.

Hotel ligt heel centraal midden in Chinatown en dichtbij de metro. De reden voor ons om dit hotel te boeken en de komende dagen nog wat highlights te bezoeken. Verder is het simpel, uitzicht op de avondmarkt, geen restaurant, strakke inrichting,  maar een goed bed, prima badkamer, airco, hartstikke schoon, koelkastje en waterkoker + instantkoffie op de kamer. Kortom voldoende voor een paar dagen in de stad.

Na de eerste nacht gaan we ‘s ochtends op zoek naar een mogelijkheid voor ontbijt. Genoeg te eten hier in Chinatown als je met rijst, noedels, kip, vis of soep tevreden bent, maar een Westers ontbijtje kunnen we niet vinden. Wel een bakker die belegde sandwiches verkoopt en heerlijke zoetigheden. Goed genoeg voor ons en samen met een zelf gezet kopje oploskoffie kunnen we er even tegen en gaan op pad. Met de metro naar KLCC, de Petronas Twin Towers en het prachtige park dat er naast ligt. Ook voor de vierde keer Kuala Lumpur is het nog steeds indrukwekkend die torens van 452 meter hoog en 88 verdiepingen. Hoewel er inmiddels sinds 2023 een nog hogere toren is: de Merdeka van 520 meter en 118 etages!!. De Suria KLCC shoppingmall met 6 verdiepingen is op dit moment prachtig versierd in het teken van einde Ramadan en overal de tekst “Salam aidilfitri” Sowieso prachtige winkels van de dure kledingmerken, schoenen, tassen, make up, parfums, goud en horloges. Aan ons niet besteedt, maar wel leuk om te zien. Eén etage met alleen restaurantjes, koffie/thee, patisserie en een luxe supermarkt. Om de komende dagen niet op zoek te hoeven naar ontbijt kopen we hier yoghurt, vers fruit en vruchtensap. Kopje koffie erbij en dan komt het ontbijt wel goed.

Dinsdag en woensdag hebben we heel wat stappen gezet in Kuala Lumpur. De mooie en grote Perdana Botanische tuin bezocht op een half uurtje lopen van het hotel. Vanuit de drukte van de stad sta je in één keer in een oase van rust met prachtig aangelegde thematuinen, vijvers, mooie bloemen, bomen en planten. Wij hebben er een hele ochtend rondgelopen voor we weer de drukte in gingen om ons te verwonderen, te verbazen en te genieten van alles wat je in zo’n stad tegenkomt. Een paar highlights die je niet mag missen en heerlijk eten bij de restaurantjes op straat en in de foodcourt. Met de nodige scepsis en een knipoog luisteren naar de verkopers in Chinatown die allemaal en alleen speciaal voor jou de beste prijs, de mooiste tassen, sneakers, horloges en t-shirts hebben 🤣😂 De Pasar Seni bezoeken en daar lekkere verse koffie drinken, geen oploskoffie of nog erger 3-in-1, mierzoet met heel veel melk. Zo’n paar dagen een klein stukje van een wereldstad beleven en bekijken blijft altijd weer geweldig.

Voor donderdagochtend 5.30 uur hebben we een taxi besteld om ons naar de luchthaven te brengen. Dat betekent dus om 4.45 uur opstaan en zorgen dat we op tijd bij de receptie zijn. Op weg naar de receptie komt de chauffeur ons al tegemoet om zich te melden en onze bagage over te nemen. Een druk pratende en gezellige kerel zo op de vroege morgen en in een mum van tijd zijn we om 6.30 uur op de luchthaven, kunnen meteen inchecken en de bagage wordt doorgelabeld naar Schiphol. Onze eerste vlucht vertrekt om 9.45 uur, keurig op tijd, de klok gaat weer 4 uur terug en om 12.50 uur landen we op Abu Dhabi Zayed International Airport. 14.05 uur vertrekt de volgende vlucht naar Amsterdam, krappe overstap maar met een beetje doorstappen zijn we op tijd bij de gate waar het boarden al gestart is. Precies op tijd zit iedereen op zijn plek en dan geeft de gezagvoerder door dat we nog even moeten wachten tot alle bagage geladen is. Dat even wordt 1,5 uur en eindelijk vertrekken we dan om 15.45 uur. Tijd weer 2 uur terug en de aankomsttijd  van 19.15 uur op Schiphol wordt 20.35 uur. Trein van 21.45 uur naar station ‘s-Hertogenbosch waar Sander ons ophaalt en naar Rosmalen brengt. Het was weer een lange reisdag maar ook fijn om weer thuis te zijn.

Terugkijkend op onze reis kunnen we alleen maar zeggen dat het weer een fantastische ervaring was. Het samen reizen en onderweg alles regelen gaat ons nog steeds goed af en geeft ook veel vrijheid. Veel moois gezien, veel gereisd. heel veel gelopen door nationale parken, botanische tuinen, langs stranden, door dorpen en steden. Leuke, interessante, behulpzame, lieve, gezellige, bijzondere en door onze manier van reizen vooral veel jonge mensen ontmoet en gesproken.
Op 12 verschillende plekken geslapen en overal genoten van de heerlijke Aziatische keuken.

Tot slot voor jullie, onze volgers: Dank jullie wel voor de reacties op ons verhaal en we hopen dat het niet de laatste reis is waarvan we verslag kunnen doen. Maar voorlopig zijn we thuis en  genieten nog even na van deze reis.

Groeten uit Rosmalen,

Johan en Henny

1. Sylvia Van der Steen:
    19 april 2024
    Heerlijk meegereisd met jullie avonturen, fijn om te lezen en bij weg te dromen. Voor jullie ook wel weer fijn om thuis te zijn en na te genieten. Volgende reis alweer in de planning?
  2. Johan en Henny Wels:
    20 april 2024
    Eerst even nagenieten voor we weer op reis gaan, zien wel wat er op ons pad komt. Wat kortere tripjes dit jaar en het is de bedoeling dat we volgend jaar weer voor langere tijd naar Costa Rica gaan. Maar dat is nog ver weg “si Dios lo quiere” zeggen ze daar dan 😜
  3. Wim van Schijndel (jr. 😉):
    20 april 2024
    Fijn om te lezen dat jullie een mooie reis hebben gehad. We hebben de stukjes weer met veel plezier gelezen. 😃
  4. Leonie van den Berg:
    Welkom thuis.
    Wat hebben jullie weer een mooie reis gemaakt en wij weer mee hebben mogen genieten van de mooie verhalen en de foto's.
    Zal wel ff wennen zijn aan de temperatuur hier voor jullie brrrr.
    Nu lekker na genieten en op naar de volgende reis😉
  5. Ome Gerard:
    20 april 2024
    Weer een prachtig verslag om van te genieten
    En een welkom thuis ✈️
  6. Th:
    20 april 2024
    Jullie hebben weer een mooie reis gemaakt
    En gelukkig ook weer heelhuids terug gekeerd
  7. Marja:
    Welkom thuis!!
    Dank jullie wel voor de mooie reisverslagen.
    Het was volop genieten hoe jullie alles beschreven hebben. Het leek of wij met jullie meereisden. 🤣🤣
    Nogmaals bedankt!!
  8. Benny Wels:
    20 april 2024
    Fijn dat jullie weer zoon mooie reis hebben gehad...ik heb heerlijk genoten van jullie mooie verslagen...en een welkom thuis.
  9. Cora Versluis:
    20 april 2024
    Wat een heerlijke verhalen. Echt van genoten. Fijn dat jullie weer terug zijn ook!
  10. Elly de Gruijter:
    21 april 2024
    Dank jullie wel deze mooie/gezellige /leuke verhalen!!
    En uh een compliment voor" de details "in jullie verhaal, de moeilijke namen,!!die ik in een paar minuten al vergeten was🤔
    Weer nieuwe herinneringen! Zeker aan de ontmoeting met zulke lieve/behulpzame mensen!!!

Jouw reactie