Bangkok en Khao Yai

6 maart 2024 - Khao Yai National Park, Thailand

Sawadee ka oftewel goedendag,

Inmiddels zijn we een week onderweg en dus tijd voor een verslagje over onze belevenissen tot nu toe.

Na een lange reisdag van, alles bij elkaar, 24 uur zijn we sinds woensdagavond 28 februari in Thailand. 27 februari 16.00 uur met de trein naar Schiphol, om 20.55 uur vertrokken naar Abu Dhabi, een vlucht van 6 uur en dankzij de ruime zitplaatsen, uitstekende service en gastvrijheid van Etihad Airlines best comfortabel. Op Zayed International Airport hebben we 4 uur overstaptijd op de vlucht naar Bangkok. Tijd gaat alvast 3 uur vooruit en het is inmiddels 28 februari. Vliegtijd naar Bangkok is 5 i.p.v. de eerder aangegeven 6 uur, dus dat scheelt weer. Klok gaat weer 3 uur vooruit en 19.00 uur Thaise tijd landen we op Suvarnabhumi International Airport. Duurt even voor we door de douane zijn en de nodige stempels hebben, bagage ophalen en dan naar de Airport Rail met halverwege een overstap op de metro naar station Hua Lamphong waar we voor 3 nachten hotel @HuaLampong geboekt hebben. Als we de bagage naar onze kamer gebracht hebben is het inmiddels 22.00 uur, te laat om nog te gaan eten, bovendien hebben we daar ook de puf niet meer voor en nemen we op bed even rust met een biertje en een zak chips om daarna als een blok in slaap te vallen.

Donderdag 29 februari gaan we na een goed ontbijt op pad om uit te zoeken hoe we zaterdag richting Khao Yai kunnen reizen. Vanaf station Hua Lampong gaan tegenwoordig nog maar een beperkt aantal treinen. Een keer per dag ‘s middags eentje naar Pak Chong, men adviseert ons te informeren bij het nieuwe grote treinstation Krung Thep Aphiwat, heel gemakkelijk te bereiken met de metro en met dezelfde lijn als naar het Katuchak park dat we toch vandaag wilden bezoeken. Eerst maar naar Bang Sue dan en op zoek naar het station. Bij de uitgang van de metro zijn 4 mogelijkheden waaronder “railwaystation” Lijkt ons logisch, maar blijkt uiteindelijk uit te komen bij station Bang Sue en van daaruit zien we wel het grote nieuwe station liggen aan de andere kant van het spoor. Ergens is er dus iets niet goed gegaan, even navragen bij het loket en inderdaad we moeten naar de grote nieuwe terminal. Hoe we daar dan komen? Oh, gewoon oversteken over de rails; op sommige punten is een provisorische doorgang gemaakt en in Thailand kan dat gewoon. Wel even goed opletten dat er geen trein komt 😜 Zo gezegd, zo gedaan en we komen via de achterkant het nieuwe station binnen. Door naar de grote hal en ja hoor, daar is informatie over de trein naar Pak Chong. Zaterdag 10.35 uur gaat er een sneltrein, we laten ons meteen vertellen welke van de 4 uitgangen we moeten nemen en gaan dan met de metro terug naar Chatuchak park. Ooit was hier de grote busterminal Mo Chit waar alle lange afstandsbussen en vans aankwamen en vertrokken. Zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn zaterdag, ware het niet dat ook deze terminal naar de andere kant van de stad verplaatst is en een stuk moeilijker bereikbaar. Het wordt dus de trein.

Het park van Chatuchak en het naastgelegen koningin Sirikit park is altijd een mooie plek en oase van rust in het drukke Bangkok. De weekendmarkt van Chatuchak wordt druk bezocht, maar op de doordeweekse dagen is het rustig zijn de kraampjes met kleding,  snuisterijen en allerlei meuk gesloten maar is er wel een food-, planten- en huisdierenmarkt. Mooi plekje om lekker te eten en over de dierenmarkt te lopen met voornamelijk vogels en heel veel aquariumvissen. ‘s Avonds gaan we naar de avondmarkt in Chinatown en genieten van de drukte en het heerlijke streetfood.

Vrijdag laatste dag Bangkok en willen we nog graag naar Lumpinipark, buiten de prachtige bomen, planten en dieren is hier ook van alles te zien. Hardlopers, fietsers, trimmers, Tai Chi en muzikanten. Heen met de metro en terug lopen over de lange Rama V Road met winkeltjes, hotels, kantoren, de mooie tempels en restaurantjes. Tijd voor de lunch bij een van de kleine, meestal door vrouwen gerunde, keukentjes en dan even rusten in de airco op de hotelkamer want het is wennen aan de hitte de eerste dagen. ‘s Avonds nog een keer eten bij ons favoriete streetfoodrestaurant in Chinatown “Fikeaw Yao Wa-Rat” Je moet er even voor in de rij en je beurt afwachten, maar dat is al jaren de moeite waard. Ondanks de drukte en de vele mensen die hier dagelijks komen eten worden we toch elke keer weer herkent en even een praatje gemaakt. Hoe leuk is dat?

Zaterdag 2 maart. Vroeg op en met de metro naar treinstation Krung Thep Aphiwat. Wat een uitkomst is die metro in Bangkok, snel, goed en goedkoop naar de andere kant van de stad. Wij als 70+ers worden door het metro-personeel ook nog eens geattendeerd op de 15% seniorenkorting en het kost al bijna niks 😉 We kopen een treinkaartje voor de sneltrein naar Pak Chong, moeten daarvoor ons paspoort laten zien en worden op naam en met een gereserveerde zitplaats ingecheckt. Boarden is om 10.15 uur en de trein vertrekt exact 10.35 uur. Denk nou niet dat al deze handelingen leiden tot een luxe treinreis, stoelnummer 63 en 64 is een houten bank met nog 2 plaatsen tegenover ons. Dit alles is berekend op de kleine Thai, dus met de knieën tegen je overbuurman aan. Of je gaat dwars zitten, maar dan kunnen de verkopers van allerlei versnaperingen er niet meer langs haha. Niet erg comfortabel allemaal en na 3 uur zijn we een ervaring rijker, maar ook blij dat we er zijn. Aan de uitgang van het station staan de songtaews en taxibrommers klaar om de treinreizigers te vervoeren naar de hotels. Met onze bagage is het raadzamer in een songtaew te stappen, de chauffeur kent het adres van Khao Yai Cottage in Mu Si en rijdt ons in een half uur naar de plaats van bestemming. De uiterst vriendelijke eigenaresse staat ons al op te wachten, bagage wordt met een karretje naar de cottage gebracht die onze verwachtingen overtreft. Grote kamer met een extra breed bed, koelkast, koffie- en theefaciliteiten, airco en heel veel ramen. Prachtige veranda aan de voorkant en een balkon aan de achterkant beiden met uitzicht op de tuin. Het dorp Mu Si met supermarktjes, restaurants en een avondmarkt ligt op 5 minuten lopen. Hier gaan we ons de komende dagen wel thuis voelen.

Zondag 3 maart. Na de drukte van Bangkok zijn we nu in een oase van rust beland. Gisteravond hebben we op de  veranda genoten van een biertje en niets anders dan de geluiden van insecten, kikkers, tokehs en voorbijkruipende gecko’s. Heel ontspannen geslapen en vanochtend wakker geworden van de vogelgeluiden. Uitstekend ontbijtje met uitzicht op water en groen en dan op ons dooie gemak koffie drinken op de veranda. We zien een grote witte eekhoorn en de eerste neushoornvogel in de tuin voorbijkomen. Hier komen we voor 👍  Ondertussen komen de schoonmaaksters het bed opmaken en ons voorzien van nieuwe handdoeken, zeep, koffie, thee en flesjes water. Wat een weelde! Aan het eind van de ochtend gaan we een stukje lopen in de buurt, zien meteen al de hagedisjes (Calotes Versicolor) in de struiken, komen bij een boeddhistisch klooster en tempelcomplex, lopen langs een camping en drinken koffie met een heerlijk gebakje erbij. De rest van de middag genieten van alles wat bij de veranda voorbij kruipt of fladdert.

Maandag 4 maart worden we om 8.30 uur opgehaald voor een tourtje door National Park Khao Yai. De groep bestaat uit 8 personen, waarvan 4 jongelui uit Nederland, een Oostenrijkse mevrouw, een Duitse mijnheer en wij. Met z’n allen in een pick up naar de ingang van het park waar we eerst allemaal een set witte katoenen sokken krijgen die we over onze voeten en tot onder de knieën vast moeten knopen, dit alles tegen de eventuele bloedzuigers. Khao Yai National Park heeft een oppervlakte van 2100 km2, valt onder Unesco werelderfgoed en is niet overal begaanbaar. Onze gids Ghaan is een hele energieke/enthousiaste vrouw en haar zus is vandaag onze chauffeur. De twee dames zien ongelofelijk veel, staan in contact met andere gidsen en om de haverklap gaat de pick up aan de kant om uit te stappen en vogels, apen, hagedissen, slangen te bekijken. Na een paar uur een korte pauze bij een restaurant, tijd voor koffie maar ook hier is van alles te zien. De mooiste vogels, varanen, wateragamen, vliegende draakjes en als klap op de vuurpijl, de grote hornbill. Na deze korte pauze gaan we 5 km wandelen door de jungle, voor voldoende water en een snack (sticky rice) onderweg is gezorgd. Mooie tocht met meteen aan het begin al een schorpioen op het pad, halverwege een pauze bij een prachtige grote wurgvijg. We keuvelen wat over van alles en nog wat en dan hoort Ghaan iets boven in de bomen. Allemaal stil en ja hoor, daar komt een familie witte gibbons naar ons kijken, helemaal niet schuw, vertonen hun kunsten en poseren uitgebreid voor foto en film. We vervolgen de tocht tot aan het grasland met een observatietoren waar de mogelijkheid bestaat wilde olifanten te zien, maar helaas dat geluk hebben we dan nog niet. Verderop staat de pick up weer geparkeerd en worden we naar het restaurant gebracht waar een heerlijke lunch voor ons klaar staat en gelegenheid is om nog even rond te lopen. Je komt hier werkelijk ogen te kort en onze camera’s draaien overuren. Middagprogramma is gereserveerd voor een waterval de Haew Suat en de bloedzuigersokken mogen nu uit. Op weg naar de waterval is weer van alles te zien totdat de chauffeuse abrupt een afslag neemt, flink vaart begint te maken en Ghaan roept, “elephant on the way” En inderdaad we komen bij een plek waar rangers en een heleboel andere pick ups, auto’s en busjes staan. “Come on my team, stay with me” allemaal uitstappen en achter Ghaan aan. Een ongelofelijk grote olifantenstier staat daar midden op de weg, wat een beest! Omrijden even waard en dan op naar de waterval, die overigens weinig voorstelt, een stroompje van niks maar zit nou eenmaal in het programma zegt Ghaan met een stralende lach. Het is dan ondertussen bijna 17.00 uur en met nog een paar stops voor mooie uitzichten en dieren rijden we richting uitgang en worden om 18.30 uur voor de deur van onze cottage weer afgeleverd. Een vermoeiende maar geweldige dag. We hebben deze reis een paar doelen, o.a. de gibbons van dichtbij zien, de wilde olifanten en de neushoornvogels. Allemaal gelukt vandaag!

De dinsdag besteden we aan wandelingetjes in de buurt van Mu Si. Soms loop je een soort van kampong in, groet iedereen vriendelijk of vraagt waar je heen gaat, de meeste weggetjes lopen dood en soms draaien we om omdat we de honden op de erven niet vertrouwen en zij ons niet waarschijnlijk 😜 ‘s Middags genieten van de tuin bij onze cottage en een boekje lezen.

Woensdag gaan we zelf nog een keer naar het Nationaal Park, bij de ingang koop je een entreeticket en je kunt dan vrij en zonder gids naar het bezoekerscentrum 14 km vanaf de ingang. Wij hebben echter geen auto en lopen is wel erg ver. Bij het informatiecentrum wordt ons verteld dat je kunt liften in de hoop dat iemand je meeneemt, maar er kan ook een taxi/songtaew gebeld worden voor de heen- en terugreis. Wij kiezen toch maar voor het laatste en in een half uurtje zijn we op plaats van bestemming. Het is dan 12 uur en we spreken af dat de chauffeur ons om 15.00 uur weer ophaalt. Ruim de tijd om rond te lopen, flora en fauna te bewonderen, koffie te drinken en te lunchen. Stipt op tijd worden we weer opgehaald en terug naar Mu Si gebracht.

Khao Yai was voor ons een nieuwe plek in Thailand, een nationaal park dat het oudste en grootste is van het land onder Unesco valt en dat wilden we graag een keer bezoeken. We hebben er geen spijt van, een prachtige plek voor natuurliefhebbers en we hebben ons hier 5 dagen uitstekend vermaakt.

Morgen gaan we weer verder, wordt een echte reisdag. We hebben om 7.00 uur een taxi besteld die ons in 3 uur naar de luchthaven van Don Mueang in Bangkok brengt waar we dan om 12.35 uur een vlucht van 1 uur en 10 minuten hebben naar Surat Thani. Vervolgens nog 1,5 uur met een busje naar Kao Sok voor voorlopig 3 nachten.

Wordt vervolgd……

Hartelijke groeten,

Johan en Henny 🙏

1. Leonie van den Berg:
    6 maart 2024
    Wat een mooi verslag en mooie foto's goede reis verder
  2. Cora Versluis:
    6 maart 2024
    Heerlijke avonturen weer! Smullen om mee te genieten!
  3. Th:
    6 maart 2024
    Hallo Johan en Henny het ziet er op de foto's heel leuk uit een heel andere wereld
    Denk wel vermoeiend met het vele reizen
    Geniet er maar lekker van
  4. Wil Wels:
    7 maart 2024
    jullie maken weer veel mee en weer genoeg te zien. Ben benieuwd of jullie Wendy nog tegen komen. Nog veel reisplezier gr vanuit Rosmalen
  5. Marja:
    7 maart 2024
    Bedankt voor het verslag en de mooie foto’s!!
    Ziet er allemaal mooi uit.
    Geniet ervan. Groeten….
  6. Ria Maas:
    9 maart 2024
    Wat een mooi verhaal weer zeg. Je vertelt het zo mooi dat het zo in een boek kan. weer veel werk aan gehad om het te schrijven. Ik wacht weer op je volgend verhaal.
  7. Chantal:
    9 maart 2024
    Mooi verslag, leuk om het zo op afstand mee te mogen proeven! veel plezier op Kao Sok!!

Jouw reactie