Koh Lanta en Koh Lipe

24 maart 2024 - Koh Lipe, Thailand

Sawadee 🙏, beste allemaal,

Weer ruim een week voorbij dus tijd voor een update 😉

Vanuit Ao Nang, zijn we zaterdag 16 maart vertrokken naar Koh Lanta. Met gedeeld vervoer in een best wel luxe minivan via Krabi en een stukje met de veerboot in 3 uurtjes van hotel naar hotel.
Wij hebben voor 3 nachten het Clean Beach hotel bij Klong Nin Beach geboekt. Hartelijke ontvangst weer en bij de boeking hebben we gevraagd om een kamer in de tuin,  we krijgen een kamer bij het zwembad. Goed en lief bedoeld, maar onze voorkeur gaat toch uit naar de tuin. Er wordt wat geschoven in de planning en we krijgen een huis in de tuin waar we vanaf onze veranda van de flora en fauna kunnen genieten.

Koh Lanta is vrij rustig, Klong Nin een prachtig lang strand waar je een flink stuk kunt lopen. Overwegend moslim dus een paar keer per dag vanuit de moskee oproep tot gebed en het is Ramadan, buiten dat het tegen zonsondergang een stuk drukker is op de plaatselijke straatmarkt, merk je daar als toerist weinig van. Overigens petje af voor degenen die zich bij deze temperaturen en ook nog eens tussen de toeristen aan de regels houden.

Temperatuur loopt, ondanks dat we op een eiland zitten, ook hier behoorlijk op. ‘s Middags wordt het 35 graden, dus zijn we in de ochtend actief. Lopen we langs het strand en in de omgeving op zoek naar reptielen en vogels. In onze “eigen” tuin en langs het riviertje dat door het dorp loopt is van alles te spotten, grote dikke varanen, ijsvogels en een heleboel vogels die we op de vogelkaart “Thailand Birds” aan kunnen tekenen. Na de lunch op het strand nemen we de tijd om aan het zwembad onder een parasol te lezen en te puzzelen. Zo tegen de zonsondergang en de avond worden we weer actief en genieten we van het strandleven. Drankje, muziek, het heerlijke eten en de fireshows op het strand.

Dinsdag 19 maart hebben we het Mu Ko National Park bezocht, 13 km verderop. Lastige steile weg, moeilijk bereikbaar, tenzij je een scooter huurt of een taxi besteld voor de heen- en de terugreis. De eigenaar van het hotel kan een taxi voor ons regelen voor 1000 baht (€ 25) Vinden we behoorlijk aan de prijs voor hier, maar we worden dan om 9.30 uur opgehaald en de chauffeur blijft tot 13.00 uur op ons wachten. We willen er heel graag heen, dus doe maar. Tot onze verbazing staat er echter om 9.30 uur een pick-up en mogen we in de laadbak stappen. We voelen ons een beetje belazerd en zeggen er wat van, helpt niet zo veel en we weten het inmiddels ook wel, tijdens een reis word je altijd ergens en op z’n minst één keer genept 😏

Het park is prachtig en de rit er naartoe ook, langs de kust met prachtige vergezichten. In het park zien we meteen al een grote groep lemuren, maken een korte wandeling op zoek naar beestjes en worden niet teleurgesteld: groep makaken, de great hornbill en ook hier calotes en een vliegend draakje. Chauffeur staat op de afgesproken tijd op ons te wachten en voor het echt heet gaat worden zijn we terug bij het hotel.

Vrijdag 22 maart willen we door naar Koh Lipe, vanaf de Sala Dan Pier op Koh Lanta met de boot. Overal zijn reisbureautjes die de overtocht aanbieden en wijs geworden gaan we op diverse plekken informeren naar de prijs. Ook bij het hotel, er kan geregeld worden dat we bij het hotel opgehaald worden, naar de pier gebracht en met een snelle boot in 3 uur naar Koh Lipe. Dezelfde prijs als bij anderen, maar we krijgen 200 baht p.p. korting. Goedmakertje voor de taxirit van gisteren? Wie zal het zeggen? 😜

Onze laatste avond op Koh Lanta sluiten we af bij Richey, goed restaurant, altijd druk, altijd goede muziek en de eigenaar is een “oude hippie” die wat weg heeft van Carlos Santana en prettig gestoord. Vanavond hebben we een tafeltje op het strand, is er live muziek van een coverband die met 3 “oude mannen” (onze leeftijd 🤣😂) geweldige muziek maakt van Radiohead, tot Pink Floyd, Red Hot Chilipeppers, CCR, U2, Dire Straits en Santana. Mooie afsluiter van ons verblijf op Koh Lanta.

Volgens afspraak worden we vrijdag 9.00 uur met een pick-up bij het hotel opgehaald om ons naar de Sala Dan Pier te brengen waar de grote speedboat naar Koh Lipe om 10.30 uur vertrekt. Bij de pier krijgen we een instapkaart, wordt de bagage oranje gelabeld met “Koh Lipe” en krijgen wij een oranje sticker op onze shirts geplakt. Perfect georganiseerd en zowel de bemanning als het personeel op de kade weten zo precies welke kant ze je op moeten sturen en welke bagage op welke boot moet.
Voor vertrek nog wat instructies van de bemanning: zwemvest aan, niet gaan lopen op de boot behalve voor toiletbezoek en bij aankomst wordt de bagage door de bemanning op het strand gezet. Klokslag 10.30 uur vertrekken we met zo’n 60 passagiers aan boord en na 2,5 uur komen we aan bij het prachtige spierwitte strand van Koh Lipe. Werkelijk een plaatje!! Voor we onze bagage op kunnen halen moeten we eerst een toegangsbewijs voor het eiland kopen, want het hele eiland is bestempeld als Nationaal Park. Bewijs is 5 dagen geldig en moet je tijdens je verblijf bij je hebben. Ondertussen is ook de bagage van boord en laten we ons met een tuk-tuk naar hotel Leelawaldee brengen dat we voor de komende 3 nachten geboekt hebben. Prima hotel, rustige kamer en centraal gelegen aan “Walking street”

Na het rustige Koh Lanta is het hier weer een drukte van belang. Eiland is niet zo groot, je loopt zo van de ene naar de andere kant. Prachtige stranden, overal restaurantjes, winkeltjes, hostels, hotels, luxe resorts, massagesalons, wisselkantoortjes en allerlei nationaliteiten. Tijdens het wandelen, aan het strand of op een terras kijken we onze ogen uit en genieten van al die diversiteiten.

Laat in de middag op het strand zitten op de plek waar de longtail-boten aankomen met allerlei voorraad voor het eiland is ook een belevenis op zich. De grote schepen kunnen niet dicht bij het eiland komen, dus varen de longtails op en neer om de voorraad op te halen en op het strand te zetten. Met tuks-tuks, scooters, handkarren of gewoon op de schouders worden de bestellingen bij de restaurants, hotels en winkels afgeleverd. Deze plek is ook de aanlegplaats voor longtail-watertaxi’s en de plek waar de locals wonen. Grote bedrijvigheid zo aan het einde van de dag en daar tussendoor spelen de Thaise kinderen van groot tot klein op het strand en in de zee met wat ze daar vinden. Niks geen speelgoed, vissen vangen met een plastic zak, gat graven in het zand water erin en een beetje spelen met de gevangen vissen. En niks geen zwembroeken, gewoon met kleren aan het water in, droogt vanzelf weer 😉 De hele kleintjes die alleen nog richting zee kruipen worden door de groteren weer terug op het strand gezet. Hoe simpel kan het zijn en ik denk ook niet dat men hier aan zwemdiploma’s doet.

En dan vandaag de laatste dag Koh Lipe, we lopen naar de andere kant van het eiland: Sunset Beach. Komen langs de tempel van Han Talay met bijbehorend klooster voor de monniken, onder de bomen en een beetje onderkomen, wel leuk om even rond te lopen. Op dit stuk van het eiland is redelijk veel begroeiing dus ook wat meer schaduw. Bij Sunset Beach worden beloond met een prachtig uitzicht en een hele mooie baai.
Vanavond voor de laatste keer eten bij het visrestaurant van Nee Papaya, om je vingers weer bij af te likken en tot de laatste rijstkorrel alles op. Als dank voor 2 dagen klandizie en omdat we morgen vertrekken krijgen we een tasje van het restaurant cadeau. Hartstikke lief!

Maandag 25 maart gaan we Thailand dus verlaten, zijn dan bijna 30 dagen onderweg en moeten het land uit. 12.30 uur vertrekken we met de boot naar Langkawi in Maleisië om daar onze reis te vervolgen.

Voor nu de hartelijke groeten en we houden jullie op de hoogte.

Johan en Henny

1. Leonie van den Berg:
    24 maart 2024
    En wederom mooi verhaal en prachtige foto's weer jullie genieten er zichtbaar.
    Fijne voortzetting van jullie mooie reis
  2. Marja:
    24 maart 2024
    Wat ondernemend en mooi allemaal. Geweldige foto’s. Bedankt! Zo kunnen wij er ook van genieten 😘
    Ben heel benieuwd wat Maleisië gaat brengen….
    Goede reis!!
  3. Jose van den Eng:
    25 maart 2024
    Mooi verhaal, succes met het vervolg van jullie reis 😀
  4. Elly de Gruijter:
    25 maart 2024
    Wat een leuk/mooi geschreven verslag!!compliment voor de schrijver!!
    Mee genietend!! Van deze mooie natuur, en jullie relaxte leven,kijk ik weer uit naar het volgende verslag!!!
    Een goeie reis naar Maleisië!!
  5. Ria Maas:
    27 maart 2024
    Wat zijn jullie toch ondernemend. Zelfs in de laadbak van een pick up gezeten haha. Niet alleen jullie genieten ,maar wij genieten mee via het mooie verslag van jullie reis.
    Goede reis naar Maleisië en ik kijk nu al uit naar het volgende verslag.
  6. Sylvia Van der Steen:
    29 maart 2024
    Mensen van het goeie leven Genieten met een hoofdletter G! Ach, zo'n pickup moet je ook een keer meegemaakt hebben. Fijne reis! Ik kijk uit naaf het volgende verslag.

Jouw reactie