Van Khao Yai naar Khao Sok en Ao Nang

15 maart 2024 - Ao Nang, Thailand

Beste en lieve familie, vrienden en volgers van ons reisblog,

Op de eerste plaats: Dank jullie wel voor reacties op ons vorige reisverslag, doet goed zo af en toe iets te horen van het thuisfront. Weer een week voorbij en wat hebben we weer veel gezien en beleefd.

Donderdag 7 maart nemen we afscheid van Khao Yai lodge. Omdat we vroeg vertrekken is er geen tijd voor ontbijt, maar het lieve personeel heeft de avond ervoor gezorgd dat er oploskoffie, yoghurt, muesli en fruit voor ons is zodat we niet met een lege maag hoeven te vertrekken. Een karretje voor de bagage staat voor de deur, dus koffers dragen hoeft ook al niet. Wat een service!

Taxi is ruim op tijd aanwezig en al voor zeven uur gaan we op weg naar de luchthaven van Don Mueng in Bangkok een rit van 2,5 uur en met een beetje file zijn we ruim op tijd bij de luchthaven. We hebben onze tickets via internet geboekt bij Thai Air Asia, de instapkaarten digitaal ontvangen en de hele mailwisseling bij de hand voor “ ge wit mar nooit😉”. Allemaal niet nodig, alles tot in perfectie geregeld en om 12.35 uur vliegen we in 1 uur en 10 minuten naar Surat Thani.
Vanuit deze luchthaven zijn allerlei bestemmingen in het zuiden van Thailand bereikbaar en in de aankomsthal wordt je verwezen naar een loket waar je een taxi of minivan kunt regelen. Minivan naar Khao Sok is snel gevonden en met 12 personen + bagage rijden we in 2 uur naar het Green Valley Resort.

We komen voor de derde keer bij Green Valley en hebben hier voorlopig voor 3 nachten geboekt, dezelfde luxe kamer als 4 jaar geleden en eigenlijk niet zoveel veranderd. De tuin is wat weelderiger begroeid en in de straat zijn wat meer hotels, restaurantjes en minisupers gekomen.
Kraisak de eigenaar alias “mister Khao Sok” is ook niet veranderd, kijkt eerst heel verbaasd wanneer hij ons ziet, dan blij en er volgt een hartelijke omhelzing. Even samen wat drinken en de afgelopen 4 jaar bijpraten. Hij heeft Covid overleeft en is blij dat het toerisme weer aantrekt, zijn vrouw is nog altijd de grote organisator in het hotel, zijn dochters inmiddels 10 en 16 jaar en de oudste springt buiten schooltijd al regelmatig bij in het bedrijf. Hijzelf doet nog steeds de PR voor Khao Sok en heeft zijn biologische boerderij in de buurt. Voelt goed om weer hier te zijn.

Vrijdag 8 maart naar het National Park op 5 minuten lopen van ons hotel. Na de gebruikelijke plichtplegingen: kaartje kopen, naam, leeftijd, verblijfplaats in Thailand en tijd van binnenkomst noteren lopen we naar de ingang, waar weer een extra controle plaatsvindt. Hier worden alleen je naam en tijd van binnenkomst genoteerd en deze keer ook gewaarschuwd voor wilde olifanten. Twee dagen geleden is er een gesignaleerd en mocht er niemand zonder gids het park in. Wij wandelen, met veel klimmen en dalen, het meest gebruikelijke pad zonder gids, tot aan de waterval; 6 km heen en terug. Zien onderweg wel de vernielingssporen van een olifant, dikke drollen en de waarschuwingsborden maar verder alleen de beestjes waar we voor komen: de apen, de prachtige hagedisjes, slangen, kikkers en de mooie bloemen en planten. Door al dit moois, een pauze bij de waterval, doen wij over zo’n tochtje toch een tijdje en checken na 5 uur uit bij de parkwachters. Prachtige, maar vermoeiende dag en we slapen die avond al om 22.00 uur.

Zaterdag 9 maart besluiten we om 2 dagen langer in Khao Sok te blijven. Kan, maar niet op dezelfde kamer, moeten de 10e en de 11e even verkassen. Geen probleem, tot 12 maart vastgelegd en vandaag gaan we in de buurt een stukje wandelen. Lopen langs de plantages met rubberbomen en oliepalmen met uitzicht op de mooie kalkstenen rotsen van Khao Sok. Verder die dag een beetje relaxen en genieten van de rust.

Zondag 10 maart. Na het ontbijt koffer pakken en onze spullen verhuizen naar een andere kamer. De vorige bewoners zijn vroeg vertrokken en de kamer is al schoongemaakt dus we hoeven alleen maar over te steken. Kamer is kleiner maar ook helemaal niks mis mee en om 10.00 uur kunnen we voor de tweede keer naar het National Park. Hetzelfde protocol van 2 dagen geleden en ook vandaag lopen we de bekende route. Natuur is nooit hetzelfde, vandaag veel meer makaken op het pad, neushoornvogels bij de waterval en een hele familie lemuren. Als klap op de vuurpijl nog een andere grotere soort van de vliegende draakjes, er zijn 4 soorten en we hebben ze nu alle 4 gespot. De verse olifantendrollen wijzen erop dat er nog steeds een olifant rond moet lopen, maar volgens de rangers voornamelijk ‘s nachts. Ze houden hem goed in de gaten.

Maandag 11maart, onze laatste dag in Khao Sok en voor de laatste nacht verhuizen we naar weer een andere kamer aan het einde van het park, langs het water. We krijgen de “honeymoonsuite”, supermooie kamer met kingsize bed, groot balkon en een  geweldig uitzicht. Lekker relaxen vandaag want morgen hebben we weer een reisdag. Nog wat wandelen in de buurt, laat in de middag wat lezen, biertje op het balkon, nootje erbij, totdat er uit het niets een aap de zak met pinda’s van de tafel grist. We schrikken ons te pletter! Naar binnen, glazen deuren dicht en zien hoe de apen vanaf een afstandje de boel in de gaten blijven houden. Voor de veiligheid blijven we binnen, zitten niet op een krab of beet van een aap te wachten 😏
Laatste keer genieten van de lekkere Thaise gerechten in het restaurant van Green Valley en mister Khao Sok komt voor de gezelligheid bij ons aan tafel zitten, we praten over van alles en nog wat en er moet natuurlijk een selfie gemaakt worden met zijn “friends from the Netherlands”  Tot slot vragen we de rekening van het eten vanavond, maar mogen niets betalen, we moeten deze maaltijd maar beschouwen als een cadeau en beloven dat we nog eens terugkomen. Geen protest en als we toch iets willen geven, dan maar een extra fooi aan de jongens van de bediening en de kamermeisjes.

Dinsdag 12 maart. We hebben gedeeld vervoer van hotel naar hotel met een minivan besteld en worden iets na 9.00 uur opgehaald om ons naar Krabi/Ao Nang te brengen. Een hartelijk afscheid van “mr en mrs Khao Sok” nog een keer omhelzen en met 2 handen zwaaien tot we uit zicht zijn. Op het centrale punt van de minivans worden nog eens 4 extra passagiers meegenomen, beetje inschikken met 15 man + bagage en ook niet echt comfortabel, maar het lukt. De rit naar ons volgende adres in Ao Nang duurt ongeveer 2,5 uur en vanaf Krabi stappen er steeds meer uit. Tegen de tijd dat we bij Sabai Resort zijn zijn we nog met z’n vieren over en is het 12.30 uur.

Ook dit adres is niet nieuw voor ons, mooie huisjes in een mooie tuin, een zwembad en op 300 meter van Noppharat Tara beach. De omgeving is wel sterk veranderd, de Ao Nang Landmark Night Market is flink uitgebreid, veel moderne nieuwe winkels met een woning erboven, maar het merendeel staat leeg. De gezellige kleine restaurantjes zijn allemaal verdwenen om plaats te maken voor de nieuwbouw. Lag Sabai Resort voorheen een beetje afgelegen in het achterland, nu komt de nieuwbouw steeds dichterbij. Beetje jammer, maar gelukkig doet het aan de gezelligheid en mooie tuin niets af. Beetje bijkomen de rest van de dag en kennis maken met de nieuwe omgeving.
‘s Avonds toch even over de avondmarkt waar je je ogen uitkijkt, heel veel kraampjes waar je van alles te eten kunt halen. Vlees, vis, rijst, noodles, allerlei soorten fruit, ijs, pannenkoeken, fruitshakes en zelfs krokodil 😏 Eén groot plein met tafels en stoelen waar je kunt gaan zitten eten, een bar waar je je drankje kunt halen en een podium waar artiesten optreden. Daaromheen staan de kraampjes met kleding en allerlei snuisterijen. Heel druk maar heeft ook wel iets.

Woensdag 13 maart. Vandaag tijd om de Ao Nang verder te verkennen, we lopen de lange boulevard naar Ao Nang Beach voor veel toeristen nog steeds the place to be. Souvenirwinkeltjes, kleermakers, reisbureautjes, eettentjes, mini-supers en opvallend veel plekken waar je cannabis kunt kopen. Langs het strand liggen de taxi-boten die tussen de diverse eilanden varen, en waarmee je snorkeltripjes kunt maken, het is er een drukte van jewelste. Wel leuk om even te bezoeken maar wij zijn toch blij met het verborgen pareltje bij Sabai. Overdag wordt het op dit moment 36 graden dus we blijven vanmiddag lekker in de schaduw bij het zwembad.
Tegen de avond koelt het een beetje af en gaan we eten bij een restaurantje dat gerund wordt door alleen maar dames. Heerlijk eten, vers klaargemaakt waar je bij zit en prachtig opgediend op kleurrijk servies met ter decoratie echte orchideeën op de rand van je bord. Pure verwennerij!

Donderdag 14 maart. Familiebezoek! Ons nichtje Wendy en haar partner Edwin zijn 3 weken op reis door Thailand en via de familie-app wisten we van elkaar dat we zo’n beetje op hetzelfde moment in Ao Nang zijn. Afspraak gemaakt om samen een drankje te doen en vandaag om 11.00 uur komen zij vanuit de andere kant van Krabi, Koh Klang, eerst met een bootje en vervolgens met de bus naar Ao Nang. Heel gezellig om elkaar te spreken en reiservaringen te delen, morgen vertrekken zij naar Khao Sok, dus onze tips zijn welkom.

Vrijdag 15 maart, laatste dag Ao Nang. Lopen vandaag langs de zee en het strand van Noppharat naar de haven die in het Nationaal Park Noppharat en Koh Phi Phi ligt. Van hieruit vertrekken de grote ferries en de excursiebootjes. Prachtig park eromheen en daar is een groep Thaise scholieren op Engelstalig schoolkamp. Wij zijn natuurlijk mooi oefenmateriaal en de brutaalste leerling begint tegen ons te praten, de rest staat er giechelend omheen maar met aanmoediging van de juf is het hek van de dam. “What’s your name, where are you from, how long do you stay in Thailand? My name is… Pau, Pon en meer onverstaanbaars”  Voor het totaalplaatje moeten we natuurlijk nog even met de klas op de foto en worden hartelijk uitgezwaaid. Bye Henny, bye Johan, have a nice trip in Thailand.

Het was weer heerlijk in Ao Nang, vanavond tot slot nog een keertje eten bij de lieve dames van Arbadi, rondje over de nightmarket en dan morgen om 11.00 uur met een minivan over land naar Koh Lanta.

Tot nu toe genieten we van elk moment, overal is het weer anders en we blijven jullie op de hoogte houden van onze belevenissen en ervaringen.

Liefs en groeten uit Thailand.

Johan en Henny

1. Leonie van den Berg:
    15 maart 2024
    Weer een prachtig verhaal en mooie foto's.
    En brrrr dood eng je zal maar zo'n grote grijze gabber tegen komen.🫣
    Veel plezier en geniet van de mooie dingen 😘
  2. Jose van den Eng:
    15 maart 2024
    Mooi verhaal, leuk om te lezen dat jullie het naar je zin hebben en ze zijn prachtig maar te groot om in het wild tegen te komen, wij kunnen erover meepraten 😝😅
    Mooie ontmoetingen onderweg dat is fantastisch 😍
    Veel plezier verder op jullie verdere bestemmingen.
    Liefs van ons !!!!
  3. Wil Wels:
    15 maart 2024
    leuk weer de mooie fotos en het verhaal erbij. best apart om familie tegen te komen zover van huis.
    groetjes van ons.
  4. Cora Versluis:
    21 maart 2024
    Ik liep een beetje achter met lezen, maar dat maakt het niet minder leuk. Op naar jullie volgende avonturen!

Jouw reactie